LÅNGTESTRAPPORT POLARIS PATRIOT 9R RMK KHAOS SLASH 146
Bättre sent än aldrig, sista långtesten för 2023 har nu rullat in och det är en Polaris Khaos 9R 146 Slash, hämtad från Umeå Terräng & Motor. Polaris har haft lite strul med att få ut sina maskiner, men nu är den här och vi har fått mata lite mil. Första intrycket är att man nog kommer att ha rätt så himla kul med denna maskin resten av säsongen.
Sen maskinen kommit har vintern här i Norrlands kustland visserligen bjudit på en hel del snö, men väldigt kompakt och hårt före som inte inbju-dit till det puderföre man helst vill köra den här modellen i, men lite bra körning har vi ändå fått in. Föret har som sagt varit rätt hårt men vi har kört de sprillans nya grejerna och fått se vad den går för. Det som självklart är det första som ska snackas om är 9R- 900cc Big Bore Patriot-motorn. På pappret är det sagt 7% mer effekt, upp till 12% mer vridmoment och låg svängmassa för bättre gasrespons jämfört med 850 Patriot. Denna motor är verkligen mitt i prick, har man kört gamla 850 Patriot märker man det på både kraften men framför allt gasresponsen. Gamla 850 Patriot har en utmärkt gasrespons, men nya 9R är nått helt annat. Hur all denna kraft och effekt kommer direkt man trycker in gasen gör den verkligt härlig att köra. Matryx chassit vet vi sedan förut att det är ett väldigt balanserat chassi som gör denna maskin löjligt lättkörd. Kombinationen med allt detta och Khaos 146 gör maskinen extremt kvick och otroligt lekfull om man vill att den ska vara det. Gillar man bus och lek är det här dröm-maskinen.
Missa inte alla nyheter och tester.
Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden
|