Navigera dig fram här   Fredagen den 4:e december 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15112  
  Antal nyheter: 5568  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 9323 st  
  Igår: 9609 st  
  Denna månad:
34078 st
 
  Föreg. månad:
303930 st
 
  Totalt: 75424864 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. scom851
3. Erika05
4. CSCCCA
5. sunnne
6. profibrahim
7. Porroofficii
8. Utdstuiaolup
9. Autdv
10. willamqjw
 
 
Här är du: I tidningen: 2020, nr 5
 
Välj nummer:

NR 5-2020

Tre aktuella mountainmaskiner ställs mot varandra: M8000 153, 850 Pro-RMK och Freeride 154 850 E-TEC. Sedan förklarar Bosse ingående om Rotax turbon. Sedan är det ju sjukt mycket snö i tidningen och skotrar. Våra 4 långtestmaskiner från fjolårssäsongen slutrapporteras det på.
Utöver det berättar vi allt om Catillac (Arctic Cat Pantera 1976) och John Deere Sprintfire 1983.
Vi har hälsat på profilen Tobbe Hellström också där han berättar om sin skoteråkning och sina framtida projekt. Ski-Doos racer MXZX 600RS har vi också med plus allt annat braaapigt. Ladda ner!

[ REPORTAGE ]
[1] RIDE & SEEK TAR PAUS
2014 körde man tävlingen för första gången och sedan dess har Experience Arjeplog med ett undantag, 2019 då tävlingen ställdes in på grund av snöbrist, årligen genomfört den populära backcountrytävlingen. Arrangemanget har varit mycket uppskattat och lockat deltagare från när och fjärran. Men nu väljer man från arrangörens sida att pausa evenemanget. Ride & Seek var först ut med konceptet friåkningstävling när man körde första upplagan 2014. Succén var ett faktum och diverse avknoppningar av tävlingsformen har poppat upp lite varstans i skotersverige under senare år. Tävlingarna har varit väldigt uppskattade bland deltagarna som inte bara behövt visa upp skills i den ädla konsten att åka skoter i besvärlig terräng, utan även att kunna navigera med GPS har varit ett avgörande moment. Vid starten har man fått koordinaterna till första kontrollen. Väl framme vid ettan skulle man ta en selfie med kontrollen i bakgrunden. Där fick man sedan koordinater till kontroll nummer två och så fortsatte det. Sedan gällde det att hitta till så många kontroller som möjligt, helst alla tio, inom en begränsad tid. Men nu är sagan alltså slut, åtminstone för denna gång. - Vi känner att vi inte kan ta arrangemanget med Ride & Seek så mycket längre än där vi är nu, säger Joakim Armgren hos Experience Arjeplog och fortsätter, - Vi har genomfört sju arrangemang vi är mycket nöjda med och känner att vi vill avsluta på topp.
[2] Rotax 850 E-Tec Turbo motor
Alla motorer, liksom vår egen kropp, är starkt beroende av luft . Lägre syrehalt ger lägre prestationsförmåga både för oss och för förbränningsmotorer. Vi vet också att luftens syrehalt minskar med ganska exakt 1% för varje 100-meter vi kommer upp i höjdläge. Detta får då till följd att förbränningsmotorns effekt minskar med motsvarande kurva. Vilket betyder att en motor, i detta fall den rubricerade motorn men utan turbo, tappar motsvarande antal procent i effekt som de facto betyder att vid 1000 meters höjd producerar den motor som vid havsnivå ger 165 hk inte mer än 148,5 hk. För oss som inte så ofta kör på höjder över 1000 m har denna effektminskning kanske inte någon avgörande betydelse, men för de som vanligen kör på höjder kring 3000 m och däröver blir effektminskningen mycket märkbar. Eftersom man då tappat 30% motoreffekt och inte längre har mer än ca 115 hk att leka med, vilket betyder att man har ca 10 hk mindre än vad en modern 600 cc motor ger vid havsnivå!! I 4-taktsmotorer har man sedan många år löst problematiken med turbokonvertering som ser till att turbofläkten matar in mera luft när så krävs för att behålla eller öka effekten. 4-taktsmotorn har i detta sammanhang den fördelen att den kan tåla högre laddtryck utan att kolvarna smälter. Den tänder ju endast vartannat slag vilket ger kolvarna dubbelt så lång avkylningstid, samt att de har optimal oljekylning av kolvarnas undersidor vilket gör att kolvarnas temperatur inte är kritisk på samma sätt som i en 2-taktsmotor.
[3] ARCTIC CAT PANTERA 1976
Arctic Cat revolutionerade hela snöskoterbranschen 1966 när man presentera sin helt nya Panther-modell. Ett tekniksprång som har synliga spår än idag. Tio år senare skapade man en kopia av en långloppsracer ämnad för skoterleden. Modellen var en helt ny Pantera. Pantera-modellen introducerades 1975 och då som en variant av den mycket populära Panther-modellen fast med bränsletanken placerad framför föraren och med lite brandgula ränder på huven. 1976 års Pantera var helt ny rakt igenom och mera en blandning av familjemodellen Panther och sportmodellen El Tigré.
[4] FXR vagnen backat av ett erfaret team
Många känner till FXR, men då som ett klädesplagg för snöskoterkörning. Märket har många olika typer av utrustningar i allt från skor till hjälmar. FXR ser till att hela tiden utveckla sitt sortiment, kvalité och utrustning till att bli bredare i sin kollektion. Men nu har man tagit ett rejält kliv i påhittighet.
[5] Mikael Jonsson och Ski-Doo Elan födda 1974
Här har vi en trevlig historia om två 74:or som funnit varandra. Historien börjar med ett av Mikael Jonssons mycket tidiga minnen av en Ski-Doo Elan.
[6] KITTY CAT – SVITERNA AV ETT HÅRT LEVERNE
Alla underbara timmar den lilla katten gett oss har givetvis satt sina spår. Vissa detaljer är bara utnötta, andra blekta och missfärgade av tidens tand och solens obarmhärtiga UV-strålar, några är helt enkelt trasiga för att vi kört skiten ur grejorna. Men nu ska det bli ordning på torpet. Det har blivit dags för andra delen i vår artikelserie där vi renoverar vår gamla Kitty Cat. Grabbar, säger en del övermogna vardagsfascister och skakar på huvudet. Man vet väl hur de kör? Visst kan man raljera om unga pojkars tro på sin odödlighet och övertro på sin egen förmåga och det hjälps inte, ibland kan det nog finnas något uns av sanning i dylika påståenden. Så här i efterhand måste nog min bror och jag erkänna att vi inte alltid var så rädda om Kitty Caten som vi borde ha varit. Även om farten givetvis av naturliga skäl aldrig var speciellt hög, så nog hände det en del dramatiska saker.
[7] FÖRSÄLJNING Det går bra nu
Att titta på hur många skotrar som sålds under sommarhalvåret kan ge en viss spekulation i vilka köptankar skoterköparna går i. De allra flesta, om inte alla, som har sålts hittills är av ”fjolårets”-modell. Alla årets intressanta skotermodeller har inte kommit mer än till broschyrstadiet. Från Skoter- veckan, som har varit när du läser detta, vet vi inte i skrivande stund hur intresset ser ut. Vi kan bara gissa att det torde vara stort med tanke på alla covidrestriktioner som ligger på våra axlar. I sinnet drömmer säkert många om att kunna ta ut skotern och göra en tur på snön, en frihetskänsla långt borta från smittorisk, hemarbete och karantän. Det gör att alla märken som har fått hem sina 2021:or till utställning i affärerna har gjort många skoterälskare lyckliga. Det finns mycket trevligt att se på, inte minst olika motoralternativ hos flera märken. Allt detta med covidrestriktioner har säkert medfört att de olika generalagenterna har varit en smula återhållsamma när det gäller antalet beställda skotrar. Man kan ana det när man pekar på att man skall vara ute i tid om man fastnat för en viss modell som man vill satsa på, och snabbt bestämma sig för att köpa, annars kan den vara slutsåld.
[8] RETRO John Deere Sprintfire 1983
Snöskoterbranschen hade det riktigt besvärligt under säsongen 1981/82. Året före hade Arctic Cat inkl. Scorpion kastat in handduken. Under året såldes Polaris till Textron, Kawasaki var satt i likvidation och Moto-Ski höll på att slukas helt av Ski-Doo. Mitt i allt detta var det överraskande nog John Deere som satsade stort på ett helt nytt koncept, världens första vätskekylda snöskoter med direkt-drift. Fördelar med direkt-drift John Deere introducerade direkt-driften hösten 1977 på sin lilla Spitfire modell. Det nya transmissionskonceptet sparade vikt och eliminerade i runda slängar 40 detaljer bl. a ett tungt kedjehus. Att montera sekundärvariatorn direkt på drivaxeln sänkte även maskinens tyngdpunkt och ökade samtidigt driftsäkerheten. Tyvärr försämrades prestandan något, speciellt om det gick tungt i djupsnön. Polaris nappade på denna innovation 1981 och kom att använda tekniken i sina Cutlass-, Star- och Sprintmodeller t o m 1990. Arctic Cat hade både JAG- och Puma-modeller klara med direktdrift men tyvärr gick företaget i konkurs innan de nyheterna nådde marknaden. Sprintfire, och den fläktkylda varianten Snowfire, visade på att John Deere satsade framåt trots att det var tufft för snöskoterbranschen och man ville samtidigt utveckla den och bryta ny mark. Den Kawasakibyggda Fireburst motorn i Sprintfire kyldes med hjälp av en tunnelmonterad värmeväxlare. Fördelarna med vätskekylning var ökad bränsleeffektivitet, lägre buller och mindre motorslitage. Bränsleekonomin var grym, strax under en liter/mil! En bidragande orsak till det var att maxeffekten togs ut vid ett så lågt motorvarvtal som 6000 v/min. Motorn hade brytarlöst tändningssystem och separatsmörjning.
[9] PROFILEN Tobias Hellström
Vi hörde av oss till Umeå- och skoterprofilen Tobias Hellström för att se hur läget var inför säsongen. En kort beskrivning av vem du är privat Mitt namn är Tobias Hellström och jag kommer från Umeå där jag nu bor tillsammans med min sambo, Ella Snäll och vår hund Orka. Jag skulle säga att jag är väldigt mån om människorna runtomkring mig. Gillar att umgås med folk och hitta på roliga grejer. Oftast har det något med ett motordrivet fordon att göra.
[10] MXZX 600RS (RACE SPECIAL)
Här har vi en skoter som verkligen har dominerat snöskotercrossen i Nordamerika. Vad sägs om vinster i Pro, Pro-Lite och Pro Women bara för att nämna några. När man är så dominant kanske man inte tycker att det behövs ändras på ett vinnande koncept. Det funkar dock inte riktigt så och det kan man se här, även om det inte är mycket som ändrats. Helt nytt är det nya baklyset som är enligt de nya reglerna. Framdämparna är också helt nya. Nu sitter det 46 mm KYB Pro Series från start på MXZX 600RS. Denna dämpare har tidigare bara varit tillgänglig hos de största fabriksteamen. Detta betyder också att man kalibrerat om framvagnen en aning. Även i boggin har det justerats och ändrats i infästningar för att uppnå bättre acceleration i kurvor och på raksträckor.
[ TESTER ]
[11] Tre aktuella mountanmaskiner ställs mot varandra
I denna head to head tittar vi närmare på Arctic Cat M8000 Mountain Cat 153, Polaris Pro-RMK 850 155 2,75" QD2 och Ski-Doo Freeride 154 850 E-TEC som är tre mycket populära modeller sin klass. Här belyser vi dessa modeller och hur de är att köra. Vi vill ta fram vad de är bra på och vilka egenskaper respektive maskin har, så du som köpare kan få en uppfattning i hur respektive modell passar just din typ av körning. Så häng med!
[12] LÅNGTEST Arctic Cat RIOT X 8000 QS3 ES 146
Efter att många under en längre tid köpt längre och längre modeller så har det de senaste åren blivit en trend att man köper kortare maskiner. Numer har körteknik, tillsammans med att man vill köra mer tekniskt tillsammans med en kortare maskin som blir smidigare, börjat uppskattas mer och mer. Ett av valen av långtestmaskiner förra säsongen låg just med dessa tankar i bakgrunden, där Arctic Cat´s Riot X är framtagen med just dessa egenskaper i åtanke. En ny motor gjorde dessutom valet enklare, även om den inte direkt är framtagen för att ge mer hästkrafter utan för att klara av de hårdare utsläppskraven.
[13] TEST Lynx Xterrain Brutal 3900 850 E-TEC
Polaris presenterade för några säsonger sedan sin Titanmodell, en skoter som inte riktigt är en fullblodig utility maskin, men som skall kunna användas både som det samt för användare som söker äventyr både på och utanför leden. Lynx har nu släppt en maskin inom samma kategori. En maskin som ska utmana väder och vind, samt ge föraren alla förutsättningar att bemästra olika terrängförhållanden och på smidigaste sätt ta sig från punkt A till B. En stor skoter som ändå ska vara smidig, snabb och skön att köra- går det ens att åstadkomma? Det ska vi ta reda på i den här artikeln.
[14] TEST Yamaha SRViper B-TX LE 153
Yamaha lanserade ju SRViper för ett antal år sedan och det börjar nu vara en av deras mest etablerade modellserier. Till 2021 så släpper Yamaha en crossovermodell kallad B-TX LE i 153-tumsutgåva. Till detta år så tillkommer lite nyheter, men mycket är också bekant sedan tidigare, t ex det extremt tåliga chassit som är byggt för Yamahas mountainmaskiner och den potenta Genesismotorn!
[15] LÅNGTEST Ski-Doo Freeride 154 850 E-TEC
Redan innan jag beställde Freeride 154:an till fjolårets säsong så hade jag en föraning om vad som komma skulle. Och säsongen blev precis som man kunnat hoppas, med en snöskoter som är en riktig allätare och som också var en god kamrat både i mycket branta sluttningar och när solen lyste över öppna norrländska myrar och snön låg meterdjup!
[16] LÅNGTEST Polaris RMK Khaos 850 155
Nu har vi kört en hel säsong med vår Khaos och vi avslutade vintern med några resor till våra fjäll i Västerbotten och sedan blev det en sista tur till Riksgränsen i slutet av maj. Under de sista veckorna av säsongen var solen framme en hel del och snön var mjuk, slushkörning var det som stod på agendan. Jag ställde dämparna på max och vi drog ut för att hitta några najs ställen att
[17] FIRST RIDE Yamaha Sidewinder L-TX GT 137
L-TX modellen är en utpräglad ledracer men med lite intressanta tekniska lösningar och lite lyxig i sitt utförande. Om man bara tittar på vindrutan, som är rökfärgad, får man de första lyxiga vibbarna. Rutan är halvhög och det finns inte några vinklar på rutan som stör hur man ser leden framför skotern. Hitom rutan sitter mätarna som är riktigt bra i sin funktion då man kan ställa in olika information som visas i dem. Förutom ett 12-voltsuttag finns det numera även ett uttag så man kan koppla in visirvärme via en kabel.
[18] LÅNGTEST Yamaha Sidewinder X-TX 146
I början av säsongen såg vi fram emot att få långtesta denna modell. En utveckling som gått från 141” längd, som vi hade som långtest för 2 år sedan, till den så populära 146” längden. Vi kände att 141” var lite kort då man var ute i lössnö och bökade bland träden. Så våra förhoppningar var gigantiska på denna längre modell då vi först testkörde den i midjedjup puder i Arvidsjaur. Pudersurfförhållandena var perfekta och beslutet att ta denna som långtest var enkla i det läget.
[19] TEST VW Amarok Aventura
Denna modell har varit lite mytomspunnen på sista tiden med olika rykten om dess överlevnad eller ej. Nu kan vi glädja er med en dragbilstest av VW Amarok och även konstatera att modellen kommer att finnas kvar, fast i ett plattformssamarbete. Dragbil Just denna modell är en klart intressant dragbil då allt från motor till konstruktion uttrycker arbete på alla nivåer. På utsidan finns det en del extra utrusning som vindavledare, jalusi och andra detaljer som känns som väl valda och praktiska. Kikar vi under huven så sitter där Volkswagens V6 tdi på 3 liter, en motor som ger 285 hästkrafter och rejäla 580 Nm vridmoment. Det senare är riktigt bra tilltaget så man nästintill aldrig känner av att man drar en släpvagn. Drivlinan har 8 växlar som smidig och mysigt läggs i automatiskt när man kör. Karaktären på motorn är instinktiv och snabb, redan om man kör den i Driveläget. Växlar man över till Sportläge får man ytterligare en dimension i att aggressivt kunna accelerera sig genom växelregistret. Motorn och drivlinan ger en pigg och lekfull eftersmak där man även framhävt det mullrande motorljudet på ett skönt sätt.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se