Navigera dig fram här   Måndagen den 8:e mars 2021
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15190  
  Antal nyheter: 5602  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 4675 st  
  Igår: 6697 st  
  Denna månad:
64723 st
 
  Föreg. månad:
332283 st
 
  Totalt: 76227026 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. scom851
3. nn69
4. Jonesy
5. Maxi
6. sunnne
7. willamqjw
8. ylq
9. Erika05
10. CSCCCA
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 2 > Artikel: LÅNGTEST Ski-Doo Summit X Expert 154 850 E-TEC
 

LÅNGTEST Ski-Doo Summit X Expert 154 850 E-TEC

Sedan förra numret har det kommit två rejäla snösmockor så Summiten´s egenskaper har verkligen kunnat testas rejält. Först av allt är den snabb på att bygga ett förtroende för föraren då den är så lätt att kontrollera. Sedan byggs detta förhållande upp på ett lite magiskt sätt för den kan så mycket så man blir imponerad.

Kontroll
Chassits konstruktion, med hur föraren är placerad på skotern, är i topp. Detta i direkt samspel med mattan, boggin och framvagnen. Jag litar till 100 % på min Expert just nu. Den är helt magisk i djup snö. Kontrollen är så perfekt den kan bli. Mycket kan också ha att göra med den kortare bandtunneln som gör att man med ett lite hårdare tryck på gastummen får upp skidorna lite till i luften. Ibland bara för skojs skull, men ibland är det nödvändigt för att ta sig fram. Titta bara på alla som kortar sin bandtunnel. Trend eller inte så kan jag säga att det gör en märkbar skillnad i djupsnön.

På leden är avsaknaden av en lång stänkskärm ofta synonymt med att skotern går varm. Man vill ju ha upp snön in i bandtunneln igen för bästa kylning. Stämmer även här, men är inte så påtagligt som jag trodde att det skulle vara. Maskinen har bra isrivare som det går att backa med. (Jag har nog förstört 100-tals vanliga isrivare genom tiderna.) Har man bara koll på motortemperaturen, lägger snö på bandtunneln och ser till att kyla glidskenorna lite extra ibland, så kan man köra lite längre sträckor på hård led också. Ett alternativ kan vara som jag har gjort och det är att köpa till en stänkskärm. Den är mycket lätt att ta av och på och det finns väskor till bandtunneln som man fäster via det smarta LinQ-systemet som man kan fästa stänklappen på om man vill ha det fritt i baken.
En av de många tekniska detaljer som jag gillar på skotern det är snabbjusteringen av balataremmen. Jag har lekt runt lite med den och den gör stor skillnad snabbt och smidigt via att vrida på reglaget på bandtunneln. Från en lite lätt hysterisk stegrande ponny till en skoter som håller skidorna på marken. Jag trivs som bäst på fabriksinställningen här.
Fotstegen är jag fortfarande mycket nöjd med. Ingen snö som fastnar även om lite kan byggas upp runt bromsen på vänster sida, men det är marginellt och inget som stör. Tvärtom försvinner det snabbt.
Nödstoppen har jag vridit framåt några grader för att slippa de ofrivilliga stoppen när man busar som mest. Händer ju oftast när man inte alls vill ha ett stopp. Snabbt ordnat är det i alla fall.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se