Navigera dig fram här   Fredagen den 29:e mars 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15288  
  Antal nyheter: 5817  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 7349 st  
  Igår: 29109 st  
  Denna månad:
611863 st
 
  Föreg. månad:
480893 st
 
  Totalt: 85089089 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. sunnne
3. TheOne
4. Swarte
5. Herbert
6. allimac32
7. Alpinemadness
8. Hajen54
9. abbe63
10. Matte202
 
 
Här är du: I tidningen: 2023, nr 2
 
Välj nummer:

NR 2-2023

I detta nummer tar vi pulsen på begåvade friåkaren Madeleine Zemrén och mer snöskoterladdade saker som två hög aktuella tester av : Polaris Boost RMK Khaos Slash 155 & Polaris Prostar S4 Titan Adventure 155.
Gillar man Retro så har vår retroexpert Stefan Frisk en snygg artikel om Yamahas GPX.
På racingsidan är det Arctic Cat Cup, USA racing och andra nyheter på tapeten. Heta prylar och lavinsäkerhet finner ni också.
Våra långtester presenteras djupare och några börjar redan modifieras rejält så häng med på det också. Som sagt mycket nytt på snöskotersidan och tillbehör till din skoter skriver vi om. Ute nu!

[ REPORTAGE ]
[1] 45 ÅR MED TIDNINGEN SNÖSKOTER
Man glömmer så lätt. Främst upptäcker man det när man tillsammans med likasinnade börjar minnas tillbaka om vad man varit med om genom årens lopp. Det gäller att kunna knyta ihop saker och ting som hänt med de starkaste minnesbilder man själv har. Lite som han som vann högsta vinsten i TV-programmet Postkodmiljonären. Han hade tränat sitt minne med att skapa minneskartor där han knyter ihop vissa händelser med egna minnen och med hjälp av detta kommer ihåg saker med ett mycket brett perspektiv. Så är det också när man tar sig tillfälle att titta tillbaka i våra tidningar som vi producerat i 45 år. När man själv varit med om att producerade tidningarna under nästan hela den tidsepoken känns det spännande att bläddra tillbaka och minnas. Det talas många gånger om kultur. Detta att se tillbaka på vad vi skrivit om och se utvecklingen år från år är faktiskt en del i vår kultur. Tidningsinnehållet speglar hur vi tillbringat vår fritid tillsammans med skotrar. Det speglar vår ekonomiska status, hur vi prioriterad skoter och skoterliv bland alla vardagliga göromål. Det speglar hur den tekniska utvecklingen skett i samhället och vi kan se hur de som gillar snöskoter tillsammans med den allmänna samhällsutvecklingen anpassats till varandra för att ge utrymme att acceptera varandras fritid och arbete. Vi ser t ex att i Sovjet fick man stå i kö i tre år för att få köpa en snöskoter. Vi minns att vi startade upp skoterägarnas årsomröstning om vad de tyckte var den bästa skotern det året. Vi sysselsatte oss med att lösa korsord som vi hade med under ett antal år och tecknade serie roade oss också. Du får här ett antal urklipp från äldre tidningar, låt ögonen falla på bildcollagen och hoppas att du trivs med att komma ihåg, ”ja, just så var det då”. Minns och njut av associationsbilderna!
[2] Företaget Engans
Killen som gick från motorintresse till motocrossförare in i stötdämparvärlden
[3] Företaget IRR - Dämparservice
I början av förra året startade vi ett samarbete med IRR Skellefteå som drivs av Robin Warg Ignberg, en otroligt driven kille med många år bakom sig inom dämparnas konst. En kille som bygger dämpare till de största inom branschen och där det blivit en specialitet att bygga för att suga upp riktigt hårda landningar. Med förare som Andreas Bergmark, Albin Johansson och Gurra Sahlsten som laddar på med hans specialbyggda dämpare så är enbart det ett enormt bevis på hans kompetens. Men hur startade allt det här, vart kommer all hans erfarenhet ifrån och vad är nyckeln till hans framgång? Ja, jag satte mig i bilen och tog en sväng till grannstaden Skellefteå för att sätta mig ner med Robin och snacka om just det här, så häng med på en inblick i Robins och IRR’s värld.
[4] Teknik Arctic cat mountain cat 141" elevate projekt bygge
Den här säsongen har så här långt varit sådär när det kommer till snöförhållanden och en stor del av milen har lagts på lite hårdare underlag. Ett underlag där Alpha skena inte riktigt är optimal, en detalj vi märkte av redan vid testning av Hardcoren förra året. Den lättkörda boggin briljerar på många andra ställen, speciellt i lössnön, då den lättkörda karaktären verkligen innebär att du kan köra energisnålt. Så hur ska vi behålla den här lättkörda karaktären, samtidigt som vi får den att bita fast bättre i hårdare snö? Dialogen började mellan mig och Magnus på Modshop, ifall vi kunde hitta någon lösning och han rekommenderade att prova ett Elevate kit. Jag gick in på Ice Ages hemsida för att kolla utbudet och blicken föll direkt på deras elevate dubbelskenekonstruktion i 141” utförande. Just ett elevate kit höjer maskinens tyngdpunkt, vilket gör att du kan skråa mycket brantare samtidigt som den poppar upp bättre ur snön och ger en otroligt lättkörd karaktär. Det är vad som rent teoretiskt ska bli resultatet. Då vi går från den lättkörda Alpha skenan kommer den här konstruktionen innebära att vi förhoppningsvis behåller den karaktären även om vi går över till ett dubbelskenesystem. Sen rent teoretiskt ska dubbelskenan bita fast bättre i brantare och hårdare terräng. Men mer om det är sant eller inte kommer vi gå igenom i kommande artikel. I det här numret får ni hänga med då jag och Magnus från Modshop tar oss an utmaningen att gå från en Alpha skena till en traditionell boggi med två skenor, något som inte var tvärenkelt och en hel del grejer behövde förändras. Som ni kan tänka er är det inte jättemycket som stämmer överens mellan dem här två systemen, så med skiftnycklarna i hand och delarna redo började vi ta isär maskinen.
[5] Lavinutbildning för de yngre
Säsongen tar sin början och snön börjar falla, mängderna av snö växer alltmer. Med ett flexande väder, vind och temperatur byggs lager i snön upp. För blanka ögat syns bara ett drömlikt vinterland med oändliga möjligheter till körning. Under ytan sker något helt annat, lagerna börjar röra på sig när du kör över dem, i brantare terräng rör det sig mer och mer. En oväntad fara börjar närma sig och frågan är, har du kunskapen att se tecken som naturen ger, har du kunskap för att rädda din kompis och har din kompis kunskapen att rädda dig?
[6] RETRO Yamaha GPX 433 1974
På tävlingsbanorna i Nordamerika härjade Yamaha:s konkurrenter fritt i standardklasserna under säsongen 1972/73. Man använde främst sportiga, fartvindskylda modeller som vanliga konsumenter glädjande nog kunde hitta i återförsäljarnas butiker på måndagen efter tävlingshelgen. Detta bekymrade Yamaha då man inte hade någon lämplig standardmodell att ta upp kampen med.
[7] Madeleine Zemrén
Inför det här numret fick vi Inför det här numret fick vi möjlighet att byta några ord med Madeleine Zemrén, en färgglad tjej som är en otrolig lössnöförare som alltid verkar ha en otroligt snurr på grejerna. I skogen kan hon jämföras med en pil då hon snabbt men med precision tar sig fram mellan träden. Så vi satte oss ner för att prata mer om vem hon är bakom hjälmen, vad gör hon när det inte körs skoter och vad hon tycker om sin senaste skoter, så häng med på en grym intervju med en kanontjej!
[ TESTER ]
[8] TEST Polaris Patriot Boost RMK Khaos Slash 155”
När Polaris lanserade RMK Khaos för några år sedan så tog de marknaden med storm. Modellprogrammet har över tid utökats med fler modeller och till i år så har man tagit fram en ”Slash-modell” med kortare, avsmalnande tunnel och ett namn som nästan är för långt att uttala – Patriot Boost RMK Khaos Slash 155! Turbon på denna snöskoter är förstås lite av höjdpunkten, men också tunneln som ger en mer lättkörd upplevelse i djup snö och när man vill köra brant. Polaris har valt nya 7S-displayen till denna modell och Walker Evans Racings Velocitydämpare i såväl framvagn som i Matryx-boggin, samt att maskinen kommer med en 2,75 (Series 8) eller 3-tums Series 7-matta, vilket borgar för en mycket trevlig upplevelse i lössnön.
[9] FXR Helium X levererar
Inledningen av vintern har bjudit på fina förhållanden för test av skoterkläder. Vi har erbjudits temperaturer mellan fem plusgrader och minus trettiotvå grader. Det har varit gnistrande solsken och rykande snöstorm. Dags nu för en första rapport om hur utrustningen från FXR sköter sig. I detta nummer kollar vi in själva dressen lite extra. Jackan, FXR Helium X, är en synnerligen rejäl och mångsidig skoterjacka. Den har urtagbart innerfoder, vilket gör den till en jacka som täcker de flesta behov. Med innerfodret på plats får man en väldigt varm jacka. Vi har testat vid ett flertal olika yttertemperaturer och kan konstatera att den fullständigt briljerar när det blir riktigt kallt. Förvisso högst personligt hur lätt man har för att frysa, men med denna jacka och monterat innerfoder ska det mycket till för att man ska frysa.
[10] KLIM WOMEN KLÄDER LÅNGTEST
Till denna säsong har vi åter förmånen att testa utrustning från Klim, speciellt anpassad för tjejer. Jag kommer att köra i den nya Shredsa one-piece, nytt och spännande för mig då jag alltid åkt i tvådelat tidigare.
[11] KLIM - RYMLIG RYGGSÄCK
Att kunna ta med sig all nödvändig utrustning när man är ute på fjället, och speciellt då man friåker, är väldigt viktigt. En ändamålsenlig ryggsäck, där allt får plats men som ändå är skön att köra med är en smart investering. Jag har testat Klim Krew Pak och det är just en sådan ryggsäck, den har mycket plats, smarta detaljer och sitter bra på ryggen. En bra ryggsäck är enligt mig en ryggsäck som sitter bra och som inte blir jobbig att köra i, risken blir annars att man väljer bort att ta med den. Samtidigt ska den ha plats nog så att man får med sig allt nödvändigt utan att man behöver prioritera bort något som man vill ha med för man inte har plats. Redan när jag öppnar upp ryggsäcken, och börjar placera ut de saker jag brukar ha med mig, så märker jag direkt hur mycket mer jag får plats med utan att proppa den full och göra saker otillgängliga.
[12] 509 Evolve Jacka Emerald och Evolve Bib Stealth
Snön har fallit och 509 kläderna har brukats, de slängdes direkt in i djup lössnö och svettig körning. Så att hålla sig torr samtidigt som ventilationen är på topp har varit a och o för en kanondag ute på fjället. Men då är frågan förstås, hur levererar de här kläderna under de här krävande dagarna? Och hur känns de att ha på sig?
[13] LÅNGTESTrapport Lynx Shredder RE 3700 850 E-TEC
Om vi ska använda oss av en sliten sportklyscha, så kan vi väl säga att efter en trevande inledning kom vintern slutligen i gång. När maskinen hämtades någon dag in på det nya året var snöbristen påtaglig. All körning var förknippad med stora risker och vassa hårda stenar gjorde varje tur till ett äventyr. Men inkörningen kunde åtminstone påbörjas och med stor försiktighet avverkades de första milen. Men redan veckan efter premiären vräkte snön ner och vintern var över oss på allvar. Därmed kunde även körningen växla upp. Förväntningarna på nya Lynx Shredder RE 3700 var från min sida extremt höga inför säsongen. Undertecknad hade ju några säsonger på crossbanorna med Lynx för länge sedan. Med undantag för en vinter har jag sedan 1997 svävat runt på andra skotermärken och nu var det dags att sluta cirkeln. Det var det finländska skotermärket som hjälpte min karriär att ta fart och de begränsade framgångar jag rönte började med Lynx. Därför har lodjuren från Rovaniemi alltid en speciell plats i mitt hjärta. Så är det bara.
[14] LÅNGTESTrapport Yamaha Transporter 800
Väl hemma på gården igen blev det kostymbyte för Transportern, välten åkte på och de var dags att trycka till lederna. Med en smidig dragkrok så var sladden snabbt kopplad och vi begav oss ut på ett annat slags äventyr. Som tidigare nämnt kommer det låga Ctek registret in här, du har fortfarande kraften, men den går lite ojämnt. Inget som förstör komforten, med den stora sköna dynan och höga rutan så sitter man som en kung medan man utför ett behövligt och tungt arbete. När dagens sväng av ledunderhåll var klar stod vedhämtning på schemat, perfekt att vi har ett stort lastrack bak på maskinen som passar utmärkt för lite vedklabbar. Personligen gillar jag en maskin som gör jobb lättare för mig, vilket är precis vad Transportern gör. Inte nog med att det går att lasta mycket baktill, det finns en hel del olika tillbehör till maskinen, som till exempel dubbeldyna, packbox och mycket mer. Vi har identifierat att detta är en mångsidig modell som kan hjälpa dig med många olika sysslor på gården. Åker man ut i mer ospårad terräng och kryper runt i skogen så hoppar direkt den kopplade boggin in och du får en längre maskin som flyter ovanpå snön. Så att kryssa runt i skogen sker utan större bekymmer, sen har du också kraften samt kamhöjden ifall du skulle sjunka igenom.
[15] LÅNGTESTRAPPORT Arctic Cat M8000 Mountain Cat A1 ES 146
Bergskattens anslutning till årets armada gick vi igenom i förra artikeln, där vi hade en skön avsmakningsmeny av dess karaktär. Med fler mil på mätaren så kommer vi nu bygga vidare på de grundstenar som tidigare lagts. Vi tittar över hur den stabila C-Tec 2 motorn går, vad du kan förvänta dig från det kraftpaket som den är, 165 hästar från enbart en 800 motor är inte något man kan sopa under mattan. På tal om matta så hittar vi den grymma Powerclaw 66 mm mattan på den här maskinen, med en extra small distans mellan stagen och kammarna, vilket ger ett helt overkligt grepp. Så häng med när vi utvärderar dessa och många fler detaljer på den här långtestmaskinen!
[16] LÅNGTESTRAPPORT Ski-Doo Freeride 146 850 E-TEC SHOT
Nu har vi tagit oss en bit in på säsongen. Mätaren står på dryga 40 mil, inkörningsprocenten har tickat bort för ett tag sedan och jag börjar känna mig rätt hemma bakom styret på detta busfrö, som på så många sätt är lik min Freeride från förra säsongen, men samtidigt så sjukt långt ifrån! Ny plattform För oss som kört Ski-Doo väldigt många säsonger så känns inget konstigt när man ställer sig bakom styret på nya G5 plattformen. Allt sitter där det ska och maskinen känns väldigt lik den tidigare G4 modellen.
[17] AMOQ MED TOUCH
Vintern rullar på och man har nu fått en del timmar bakom styret. Jag kör under denna säsong med utrustning från AMOQ och hittills har den verkligen levererat. Det är kläder, hjälm och handskar med hög kvalité, bra konstruktion och samtidigt är de väldigt prisvärda.
[18] Test Polaris Prostar S4 Titan Adventure 155
I år kommer Polaris med sin nya 4-takts motor. En motor man tagit från fyrhjulingssidan och där drivlinan modifierats för att passa i deras fina Titan modell. En spännande modell som fyller ut 4-taktssegmentet hos Polaris på ett bra sätt.
[19] 509 - BOA Spänningen känns rejäl
Personligen så är fingrarna min svagaste länk när det kommer till kyla och eluppvärmda handskar blir för mig en ren fröjd. Ett uppladdningsbart lithium-ion batteri är nyckeln till att detta fungerar, det sitter längst upp på handsken mot handleden. Väldigt enkelt att plocka lös för att sedan koppla med sladd direkt in i vägguttaget. Jag upplever inte att det platta batteriet känns i vägen, man märken knappt av det. Värmeslingorna sprider större delen av sin värme på handen och fingrarnas ovansida, detta i kombination med handvärmare från skotern gör att man kan få upp riktigt bra temperatur. Vi har möjligheten att ställa värmen på tre olika lägen. Det lägsta läget är blygsamt, knappt märkbart men plockar vi upp det en nivå så börjar man ha en behaglig känsla som batteriet klarar att hålla uppe i någon timme. Högsta läget är helt klart det man vill åt, det kräver dock en del från batteriet och hållbarheten blir inte så lång innan det laddas ur. Tricket för mig är inte att ha värme i gång hela tiden, det gäller att använda det när det behövs. Personligen gillar jag att spara på krutet till när jag varit stilla en stund eller när man ska åka den sista kalla sträckan hem efter en lång dag. Utan värme på så fungerar handsken utmärkt, så det finns liksom ingen nackdel med detta. Den enda punkten man måste ha koll på är att komma ihåg att ladda batterierna. Stoppningen i handsken är medium, den kändes lite stel i början men mjuknade upp efter en tids användning. Fingrarna är lite rundade, vilket leder till att det stramar aningen över fingrarna när man greppar styret. Det finns inga märkbara sömmar eller liknande som skaver och insidan på handen har en skön yta. För er som har samma problem som jag, frusna fingrar, tveka inte att testa detta, även om man inte kan ha högsta läget på under lång tid så är det fruktansvärt värt när kylan väl sätter in.
[20] KLIM KLÄDER LÅNGTEST
I första utvärderingen av dessa KLIM kläder kommer vi titta på hur byxan och jackan är uppbyggda och fungerar, tillsammans med ett par eluppvärmda handskar. Klim Valdez har funnits några år på marknaden och har utvecklats som en modell som skall passa en bred massa. Jackan finns i flera färger där den vi kör med i år är Electric Blue Lemonade. Själva jackan är en shell jacka som är uppbyggd av tre lagers Gore Tex. Axlar och armbågar är förstärkta vilket känns redan då man tar ut kläderna ur plastpåsen. Hela plagget känns rejält, men lite styvt till en början, innan man satt på sig jackan och börjat röra sig och mjuka upp den. Det styvare och kraftigare tyget är bra för att hålla livslängden i jackan. I jackan har man två rymliga sidofickor på framsidan. Det sitter även en utvändig rymlig bröstficka på vänster sida där man även har en putsduk för glasögon, samt en genomföring så man kan dra ut kabeln till ett par hörlurar. Själva halskragen sitter bra och tätar runt halsen då man drar upp dragkedjan. För att inte jackan oavsiktligt skall dras upp över midjan finns en typ av ”midjekjol” som dras åt runt midjan. För att inte armarna skall åka upp finns det muddar med hål för tummen så de skall stanna kvar. En liten detalj på muddarna är att det ligger en söm på insidan inne i vecket mellan tummen och pekfingret som ibland ligger och skaver en aning. Sömmen skulle man lagt utvändigt i stället. Det finns två öppningsbara ventilationshål på armarna samt två på ryggen, så det är enkelt att släppa in luft framför allt på varmare dagar.
[ RACING ]
[21] Hemavan Hillclimb
Efter förra årets återkomst efter Coviduppehållet, så är Hemavan Hillclimb nu avklarat. Ett event som förenat våra tre nordiska länder med förare både från Sverige, Norge och Finland. Årets upplaga genomfördes i fullt solsken och vindstilla väder, men där temperaturen gick ned till runt -25 grader och bet rejält i kindknotorna. Trots den låga temperaturen var det många som tagit sig till backen för att se på racen, snacka med de tävlande, äta en burgare och umgås. Över 120 deltagare hade anmält sig till tävlingen, men på grund av den stränga kylan var det en del som inte fick i gång sina maskiner eller bilar för att ta sig till tävlingen. Trots problem innan starten av tävlingen stod det ändå cirka 90 förväntansfulla startande med sina maskiner fördelade på de olika klasserna. Riktigt bra deltagande!
[22] Emil Harr vann i Deadwood
Det var en snöig helg i Deadwood, eller Bullring som banan kallas. Bullring är en mycket teknisk bana som är känd för att ha kastat av en eller flera förare under tävlingshelgerna genom tiderna. Före starten på fredagen var Polarisföraren Kody Kamm favorit, enligt många just för att amerikanens körstil sades passa banan som handen i handsken. Han gjorde inte dessa förespråkare besvikna utan segrade. Han var snabbast ut ur första kurvan i starten och resten är historia. Adam Peterson tog andra platsen före Logan Christian. Bäste svenskt blev Petter Nårsa med sin sjätte plats och Emil Harr på sjunde plats, Gustav Sahlsten blev 11: a och John Malmström 13:e man i finalen.
[23] Arctic Cat Cup 50 År
Östersunds snöskoterklubb bildades 1972 efter en utbrytning från Jämtlands MK. Klubben har sedan dess hållit till på Gräfsåsen, där en fin skotercrossbanan senare skulle byggas. Ett år efter klubbens bildande stod skotercrossbanan klar och nu var tanken att den första tävlingen skulle hållas, men på grund av vädrets makter och utebliven snö fick man i stället flytta tävlingen till Åkersjön. Sno-Tric Cup, som den faktiskt hette de tre första åren, skulle snart växa och bli en publikfavorit. 1976 var det dags för namnbyte igen, då Sno-Tric bytte namn till Aktiv så blev också tävlingens namn ändrat till Aktiv Cup. Det skulle dröja ända till 1991 innan tävlingen skulle få det namn som den bär i dag, “Arctic Cat Cup”. Då tog Arctic Cat över rodret för tävlingen och populariteten och storleken ökade hela tiden. Östersunds SSK ändrar samtidigt konceptet från en till två dagars tävling och snart skulle tävlingen få status som Europas största Skotercrosstävling. Den anrika tävlingen har bytt namn ett par gånger till, då samarbetet mellan Östersunds SSK och Textron (Arctic Cat) 2019 lades ner, fick tävlingen kommande säsong kort och gott heta ÖSSK Cup. Men redan 2021 var Arctic Cat åter på affischerna runt om i Skotersverige.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se