Navigera dig fram här   Måndagen den 29:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 112923 st  
  Igår: 101559 st  
  Denna månad:
979537 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 86089759 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 5
 
Välj nummer:

NR 5-2021

Här ställer vi Arctic Cats kaxiga R-M 8000 Alpha One154 mot den nya och mycket intressanta Polaris 850 RMK Khaos Matryx Slash 155. Nya Matyrx chassiet och kortad bandtunnel mot en racerinriktad Alpha One. Vilka områden trivs dom bäst i och är det något som sticker ut? Vi ger svaren! Sedan har vår tekniske expert Bo Strandberg tittat på vad E10 kan göra i våra skotertankar. Lite retro såklart med Phazern och Rusch. Två mycket aktuella profiler har intervjuats nämligen Emil Ahrling och Elias Ishoel.
Mer tester har vi också i Renegade XR-S 900 ACE Turbo R och prisvärda Xterrain 600 EFI. Vi avslöjar också vilka maskiner vi kommer ha som långtestare i detta nummer. Vintern kommer!

[ REPORTAGE ]
[1] Debatt om Åkersjön
För ett par veckor sedan tog jag chansen att vara med på ett informationsmöte om skoteråkningen i Åkersjön. Ett hett ämne som skapade stora rubriker i Jämtlandspressen då man ställer två olika intressen mot varandra. Det blev även en överraskning för många inom skoternäringen att en del beslut redan var tagna från kommunens sida, som inte alla näringsidkare med skoter som inkomstkälla såg som positiva. Flera såg det snarare som att de motarbetas och får försämrade förutsättningar för att kunna bedriva sin verksamhet i kommunen. Det kommunen gjort är att lägga två förslag. Ett är att man inskränker skoterkörningen i området helt till leder, eller att man inskränker det och att det finns vissa riktade friåkningsområden. Allt detta är gjort utan att de som livnär sig på turism, och då även skoterturism, har varit involverade eller tillfrågade. Grunden är att markägare i området har sett problem i att deras plantor körs sönder och att de då agerat mot kommunen som på något vis tagit beslut om dessa två grundförslag man lade fram på mötet. Just detta förfarande kan kännas konstigt, att man inte först lyssnar på alla parter utan enbart skogsägarna innan dessa två förslag togs fram. Tydligen är den enes inkomstkälla viktigare än den andres i detta fall, vilket känns märkligt.
[2] Vad betyder den nya E10 bensinen i min snöskoter?
Knappast någon har kunnat missa att vi sedan den 1:a augusti i år fått en modifierad kvalitet av den 95 oktaniga ”regularbensinen”. Det som nu skett är att man från politiskt håll, med miljön som motivering, har beslutat att öka inblandningen av biodrivmedlet Etanol från 5 % till 10 %. För att förorda användningen av biodrivmedel införde regeringen vad man kallar för reduktionsplikt för bensin och diesel. Reduktionsplikten betyder att alla drivmedelsleverantörer varje år skall reducera växthusgasutsläppen från bensin och diesel med en viss procentsats. Reduktionsplikten är ett mera långsiktigt styrmedel jämfört med den tidigare beskattningen och skall medverka till användningen av mer klimatsmarta biodrivmedel. Styrmedlet ska bidra till att nå det nationella målet om 70 % minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter fram till år 2030.
[3] GEAR Saker man bara måste ha! - Osprey Soelden Pro Avy Och många fler saker
Osprey Soelden Pro Avy var en nyhet bland lavinryggsäckar vintern 20/21. Här har man fokuserat på att ta fram marknadens lättaste eldrivna lavinryggsäck, med hjälp av det populära Alpride E1 systemet har säcken tvingats ner till bara 2500 g. Med 32 L packvolym är Soelden Pro Avy lagom stor för alla dagsturer du tar dig för i alpin terräng. Den avskalade designen utan onödiga remmar som kan fastna gör att den funkar bra även för liftburen skidåkning. Diagonalt fäste för skidorna och separat fack för lavinutrustning. Kostar runt 10 500 SEK.
[4] RETRO YAMAHA PHAZER
Yamaha vände upp och ner på snöskotermarknaden 1984 när man introducerade sin helt nya Phazer modell. Den kom med en design som inte liknade någon annan snöskoter i mitten av 1980-talet. Modellen blev snabbt Yamaha:s mest sålda och så småningom även världens mest sålda snöskotermodell under några år. Helt ny modell Phazer-modellen var helt ny från skidspets till stänkskydd och inledde en ny snöskotergeneration från Yamaha. Det som utmärker Phazermodellen är att styre, strålkastare, mätare och vindruta sitter gemensamt placerat på en konsol vilket gör att strålkastaren följer styrets rörelse och lyser dit man planerar att köra. Man hade jobbat en hel del i vindtunnel och funnit en god aerodynamik på kåpa och vindruta. Under den platta huven fanns en tvåcylindrig, fläktkyld motor som producerade 53 hk. Det kanske inte låter så mycket men Phazer var en liten och lätt maskin så den var hyfsat snabb. Naturligtvis fanns Yamaha:s eget AutoLube oil-injectionsystem även på Phazer. En nyhet var YEIS (Yamaha Energy Induction System), en finess som man plockat från sin egen motorcykelavdelning. Det var en extrakammare mellan förgasaren och insugningsporten som fylldes med bränsle/luft-blandning när insugsporten var stängd. När porten öppnade tömdes överskottet i kammaren med i flödet in i motorn och cylindern fylldes effektivare och snabbare. Detta skulle förbättra bränsleekonomin och ge bättre vrid i mellanregistret. Framtill var det T.S.S framfjädring med stabiliseringsstag. T.S.S designen kommer faktiskt ifrån ett landningsställ till ett stridsflygplan. Fjädringstypen skulle ge dubbelt så lång fjädringsväg som en klassisk bladfjädring. Phazer hade lite bredare skidor än övriga sportmodeller hos Yamaha. I chassitunneln satt det en skräddarsydd ProAction Link boggi. Det fanns även en DeLuxe variant av Phazer, PZ480SEH, som hade elstart och handtagsvärmare som standard och den kände man lättast igen på sin svarta färg med guldränder.
[5] PROFILEN Emil Ahrling
Emil Ahrling är 31 år, uppväxt en bit utanför Umeå tillsammans med mamma, pappa och två bröder, en äldre och en yngre. Bor sedan 2015 i Lycksele tillsammans med sambo och två barn i nuläget. Höll som liten på med de flesta sporter, det var ishockey, innebandy, fotboll, men hade egentligen inget större intresse i dessa. Ägnade många timmar på MTB cykeln med hopp och lek. På vintrarna var det snowboard och bobåkning som gällde, även där med hopp och tricks för att hela tiden utmana sig själv. Körde crosshoj från 9 års ålder och vintern 99-00 fick jag och mina bröder vår första skoter, en Yamaha Snosport 80. Den kördes rätt ofta minns jag, vi nötte ut den på någon vinter. Det var ändå mest fokus på crossen, körde ganska mycket fram till 14-15 års ålder. Som liten hade man tittat mycket på skoterfilmer som Slednecks och 2 stroke cold smoke. Tittade timtals på dessa filmer och visste då vad jag ville göra på vinterhalvåret, KÖRA SKOTER! Sedan dess har egentligen allt kretsat kring skoter i min värld. Minns min första skoter jag köpte för helt egna pengar, en Lynx Enduro 500 SP vid 16 års ålder. En begagnad maskin som var av gamla generationens chassie. Minns att REVen kom något år innan jag köpte min Lynx och jag visste att chassie och fjädring inte skulle vara superbra, så jag byggde en egen pyramid och shimsade på fjädringen så jag skulle kunna hoppa som jag sett dem göra på film. Skotern höll inte så bra och jag fick sälja den efter två säsonger med stoooor förlust, minns än idag vilken ångest jag hade då alla sparpengar gått rakt ner i det bygget.
[6] Ruschs Historia
Den svenska snöskoterhistorien är fylld av exempel på finurliga människor i små mekaniska verkstäder som fått ett skoterfrö gro till något fantastiskt. Av en händelse så är historien om Rusch precis ett sånt exempel. De fyra grundarna av Rusch, Jan Haag, Lennart Schultz och bröderna Erling och Ingvar Eriksson jobbade alla på Rättviks mekaniska på 1960-talet. De började prata om att starta något eget och sagt och gjort gick man emot strömmen och 1966 slog man upp portarna till Ovanmyra Mekaniska Verkstad. De tog på sig tillverkning av allt möjligt från traverser som såldes till Kuwait och maskiner till sågverk till maskiner för vägunderhåll. Under vintern gjorde man sig under fjällsemestern bekantskap med den nya moderniteten snöskotern eller snöscooter som det kallades på den tiden. De fyra kompanjonerna tyckte att maskinerna var intressanta men tillförlitligheten och priserna var inget som föll dem på läppen. Nej den där apparaten skulle man minsann kunna göra bättre. Och man gick grundligt till väga. De började med att göra en marknadsundersökning genom att fråga erfarna fjällmänniskor om deras önskemål och krav. Sedan gick man igenom olika modellers konstruktioner med för och nackdelar. Efter det var det bara att börja konstruera en prototyp när ledig stund fanns över.
[7] En varm höst följs av försiktig försäljning
Så här inför säsongstarten av skoterförsäljningen kan man inte vänta sig några större jordskred beträffande antal sålda maskiner. Dels har det varit en varm höst, så ingen går direkt i köpestankar av en ny maskin när man inte ens sett en gnutta tillstymmelse av vitt. Ibland har vi haft höstar som i de nordligaste delarna av Sverige har haft ordentligt med snö och då har det genast gett utslag i säljsiffrorna. Längtan är stort bland alla som vill klämma gashandtaget så fort det går och då kan man dra många mil med bil och släp för att få stoltsera med att man redan varit ute och kört. Tittar vi närmare på vad som nyregistrerats under de 3 första månaderna sedan säsongsstarten är det fjolårets modeller som haft en attraktiv prislapp. Trots de hittills låga säljsiffrorna är det än dock Lynx som är intressant för köparna. Samma ledare som det var under hela föregående års försäljningsstatistik. Placeringarna från i fjol över mest sålda skotrar toppades då av Lynx, Ski-Doo och Polaris. Så ser det ut även nu i säsongens början där det inte hunnit vara några större försäljningar som ger skillnad. Försöker man dra någon slutsats av det är det samma märken som så här i starten av säsongen attraherar skoterköparna. Med stort intresse följer vi med och ser hur den närmaste tidens fortsättning ser ut. Dels efter att den första snön fallit, vilket brukar väcka det verkliga intresset att skaffa sig en ny skoter, och dels när 2022 års modeller står där glänsande och attraktiva på Skoterns Dag. Detta intressanta veckoslut då alla nya modeller finns hemma hos handlarna. Det är då man kan klämma, sitta, känna, resonera med kompisarna vilken maskin som har de läckraste färgerna, vilken kan ha den häftigaste fjädringen för att inte tala om motorn, dess effekt och acceleration m m. Man har under hösten läst, googlat, tittat på Facebook och fått en massa intryck som man nu har tillfälle att se i verkligheten.
[8] PROFILEN Elias Ishoel
Vi hörde av oss till Norges supersnabba Elias Ishoel som nyss bytt stall för att se hur han ser på den kommande säsongen. Siktet är ställt högt även i år. Att vinna inte bara hela den amerikanska serien utan även andra titlar.
[9] En lista på priserna på de olika modellerna 2022
I dessa listor har vi sorterat priserna på en mängd snöskotrar i både en totallista och även indelade i segmenten. Man kan se att det finns en hel del skillnader mellan tillverkarna och priserna men även skillnader inom samma tillverkare. Här finns det ledracers alltifrån priser runt 100 000 kr till nästan 200 000 kr. Sedan har du det populära lössnösegmentet med ett antal olika varianter och val man kan göra. Kanske du hittar just din favorit i listan eller känner att ett motorval kan spara några tusenlappar i fickan eller tvärtom ser till att du är kung i snön? Läs och begrunda så ser du om du hittar just din favorit för vintern eller rentav bara gillar att knapra lite siffror.
[ TESTER ]
[10] HEAD 2 HEAD Arctic Cat R-M 8000 Alpha One 154 mot Polaris 850 RMK Khaos Matryx Slash 155
Här ställer vi Arctic Cats kaxiga R-M 8000 Alpha One154 mot den nya och intressanta Polaris 850 RMK Khaos Matryx Slash 155. Nya Matyrx chassiet och kortad bandtunnel mot en racerinriktad Alpha One. Vilka områden trivs dom bäst i och är det något som sticker ut? Vi ger svaren!
[11] TEST Ski-Doo Renegade X-RS 900 ACE Turbo R
Turbomotorer börjar komma lite på modet i dessa tider. Numera hittar vi turbo på både 2- och 4-taktare. Just turbo har alltid fascinerat motorintresserade och det är många som byggt egna turbo maskiner. I år kommer Ski-Doo med en uppdaterad version på sin turbomatade 900 ACE Turbo där R står för 180 hästkrafter i maskinen, vilket är en ökning med 30 hästkrafter och det känns. Just denna modell har fått några nyheter till i år. Den största är motorrelaterad. Rotax har byggt vidare på den tidigare 900 ACE turbon med några uppgraderingar som gjort att den nya motorbeteckningen pryds med ett rött R. Uppgraderad från luftintag till slutburk För att få ut runt 30 hk mer ur motorn har man uppgraderat flera delar. Injektorerna är numera större för att förse motorn med mer bränsle då man pressar in gasreglaget. Hela insuget från luftintagen och luftburk är numera uppdaterade så flödet av luft skall gå smidigare med färre undertryck vilket hämmar luftflödet in i motorn. Även själva bladen till turbon har förfinats för effektivare luftflöde och man har även uppgraderat ljuddämparen.
[12] TEST Lynx Xterrain 3700 600 EFI
Lynx XTERRAIN 3700 600EFI är en crossover från just då serien XTERRAIN och i detta fall är det en kortare modell med det mindre motorvalet 600 EFI. En maskin som gynnar både körglädjen och plånboken. Denna modell tycker jag levererar på många olika plan. En crossovermodell som denna är menad att kunna framföras både på led och utanför leden på ett bra sätt. Det som gör att just denna levererar så bra är den fina kombinationen mellan val av matta, DS+ boggien och framvagnen, det ger den bra crossoveregenskaper även om vi tycker att de överväger åt ledhållet.
[13] LÅNGTESTPRESENTATIONER AC M8000 Hardcore Alpha 1 146"
I år kommer Arctic Cat med en ny modell i Mountainsegmentet. Modellserien Hardcore kom till för ett antal år sedan då importörerna i Sverige och Norge hade klurat på en modell som var anpassad exklusivt för de nordiska förhållandena. De efterföljande åren efter lanseringen fortsatte man utvecklingen och modellen blev en favorit hos många. Nu har man tagit ytterligare ett steg med att modernisera den för den typ av åkning som vi numera ser mer och mer utav.
[14] Långtestpresentation 850 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146
Med Matryx chassiet tog Polaris sin redan höga högsta nivå ännu högre. Den 650 Switchback Assault 146 undertecknad körde förra vintern briljerade som ledskoter och övertygade som lössnömaskin. Det gav mersmak och när nu även mountainslädarna får ta del av konceptet till 2022 fanns det inte mycket att tveka på för mig personligen. Det måste bara undersökas om Matryx kommer att innebära samma stora prestandahöjning för RMK som det gjorde för Switchback. Valet föll på Polaris 850 RMK KHAOS MATRYX SLASH 146. Efter en säsong med ena skidan på lederna är det alltså dags att åter vika av spåren och ge sig ut i lössnön. Jag har funnit mig själv i 146” maskinerna. I mina ögon och för den typ av körning där jag oftast rör mig, den perfekta mattlängden. I jämförelse bjuder de på en busighet och smidighet som de lite längre maskinerna inte kan erbjuda. Det lilla man tappar i klättringsegenskaper och till viss del framkomlighet, vinner man med råge tillbaka om vi snackar kvickhet, respons och busighet. 650 eller 850 motor? Turbo eller inte? RMK KHAOS MATRYX SLASH går att få, eller åtminstone gick att få under våren, med tre olika motoralternativ. 850 Turbo hade givetvis varit spännande, men prisstegringen per hästkraft för en maskin med turbo, kontra en utan, gick helt enkelt inte att motivera för en hårt arbetande statstjänsteman… Sedan så fanns inte den turbomatade versionen med 146” matta. Så varianten med stressfläkt föll bort ganska tidigt i processen.
[15] LÅNGTEST POLARIS PATRIOT BOOST RMK KHAOS MATRYX SLASH 155" 2.75” QD2
I slutet av förra säsongen satt man som klistrad framför telefonen för att inte missa alla 2022 nyheter. De som kom med absolut mest nyheter var som förväntat Polaris, chassi, turbomotor och många andra nyheter. Man blev direkt sugen att gå in på deras hemsida och boka en ny Patriot Boost, tills man såg priset... Låt oss säga att det efter det här köpet inte kommer ätas flott i mitt hem under den här vintersäsongen. Det enda positiva med just priset är väl att närmaste konkurrent ligger på samma peng och rent på pappret så får man lite mer pang för pengarna med en Polaris. Så man stod där med tomma fickor, enormt taggad att få testa maskinen och en lång väntan till nästa säsong. Så när vi fick höra att vi skulle få tillfälle att testa maskinen redan under 2021 säsongen så blev man riktigt sugen på att sätta tänderna i den stora nyheten. Vi packade utrustningen och drog till Big River Camp för några grymma dagars testning.
[16] LÅNGTEST SKI-DOO FREERIDE 850 E-TEC 146"
Jag har fått möjlighet att under kommande säsong köra och lång testa Ski-Doo’s busfrö Freeride 850 146”! Under förra säsongen fick jag vid ett par tillfällen chansen att köra en MY2021 av samma modell. Det som märktes direkt, eller i alla fall för mig som endast haft längre maskiner tidigare, var hur extremt lekfull 146:an blir jämfört med de längre maskinerna. Den är ändå fullt kapabel att haka på uppför de brantaste av backar!
[17] DRAGBILEN VOLKSWAGEN GOLF SPORTSCOMBI ALLTRACK 2.0 TDI SCR
Den dragbil som vi valt denna gång är en liten underdog. Många förknippar kanske Golf med hur den en gång såg ut och som en liten mindre bil. Med en rejäl dragkapacitet och i detta fall med fyrhjulsdrift så klassar denna modell väl in för att testas som dragbil. Sedan många år tillbaka tog Golf-modellen steget upp en nivå i storlek och ligger numera storleksmässigt strax under Passaten. Just Golf Variant är kombiversionen där man har ett rejält bagageutrymme. Är man i behov av att kunna lasta ännu mer kan man snabbt fälla baksätena, antingen 2-sätet eller 1-sätet så har man cirka 170 cm djup att lasta i. Utrymmet ser rejält ut då man öppnar bagaget. På höger sida i bagageutrymmet hittar man knappen för att fälla ut dragkroken som man i nästa steg med handkraft trycker i låst läge både när man fäller in och ut det. Eluttaget för släpvagnen sitter på sidan av dragkroken vilket gör den enkel att koppla i och ur.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se