Navigera dig fram här   Fredagen den 16:e april 2021
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15198  
  Antal nyheter: 5623  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 523 st  
  Igår: 28095 st  
  Denna månad:
161678 st
 
  Föreg. månad:
314839 st
 
  Totalt: 76638820 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. scom851
2. FrankJScott
3. edmark
4. nn69
5. Jonesy
6. Maxi
7. sunnne
8. willamqjw
9. ylq
10. Erika05
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 2
 
Välj nummer:

NR 2-2021

Nyaste numret ute med de senaste nyheterna. X 8000 Norseman 153 och Transporter 800 ställs mot varandra.

Mer testade skotrar: Lynx 59 Ranger STD 600 ACE 3900, Polaris 850 RMK Khaos 163 och Ski-Doo Backcountry Sport 600 EFI. Plus en massa produkttester och långtester.

Pulkor och kälkar tittar vi också på och intervjuar profilen Didric Tollefsen.

Vi monterar Ice Age bomber skenor på Summit vi bygger om vår Khaos till 146 tum. Bosse skriver om hur man förlänger livet på sitt drivband. Mer: Lavininfo, intressanta prylar och racingnyheter. Allt i en tidning!

[ REPORTAGE ]
[1] RETRO 1974 Alouette Super Brute
Genom tiderna har de flesta snöskotertillverkare försökt efterlikna marknadsledaren så gott det går utan att klampa in på eventuella patent. Kanadensiska Alouette var definitivt inte en av dessa tillverkare, utan 1973 tog man ut svängarna ordentligt och gick sin egen väg. De första Alouette snöskotrarna nådde marknaden till vintern 1967/68 och fick rykte om sig att vara lättast på marknaden i sin klass. Kanske berodde det på företagets mycket passande namn, Featherweight Aluminium Products Co., i Montreal. De helröda snöskotrarna följde marknadens trender och teknikutveckling men stack inte ut på något vis. Men i mars 1972 fick företaget nya ägare och då blev det nytt tänk överlag. Företaget ändrade namn till Alouette Recreational Products Ltd, men var fortfarande kvar i Montreal.
[2] Laviner
Nyhetsrubriker om ”LAVINER” dyker upp i våra medier när sådana har gått i områden där människor varit involverade, med positiv eller negativ utgång. Det är främst från Alpområdet nere i Europa eller i norra delen av fjällområdena i Sverige där laviner är vanligare. När folk råkar ut för en hjärtinfarkt gäller det att åtgärda det inom mycket kort tid. Samma sak gäller för personer som dras med i en lavin. Här gäller också att tiden är kort för att finna och gräva fram de som åkt med i lavinen. Är man ensam och råkar ut för en lavin är sannolikheten för att överleva näst intill noll. Är man flera i en grupp och några inte dras med finns större chans att räddas inom en kort stund. I år har vi på synnerligen kort tid, bara en dryg vecka, begåvats med mängder av snö. Det mesta har kommit i Norrland och naturligtvis i fjällområdena. Det blir ett eldorado för snöskoteråkare och man dras till områden med pudersnö och vidder att köra på. Vad man speciellt skall räkna med är att under veckan som snön föll denna gång så hjälpte vinden till och lade ut snön över västbranterna på fjällsluttningarna. Vanligtvis under vintrarna brukar vinden komma från väster och lägga ut lavinriskerna på ostsidan av fjällbranterna. Det gäller att vara speciellt uppmärksam på var farorna ligger just nu. Inte att förringa eller att glömma bort att de vanliga lavinområdena fortfarande är lika riskabla. Planera för ett riskfritt åkande och åk i sällskap. Se till att ta med de basala hjälpmedlen i ryggsäcken, iaktta och inhämta informationen var lavinriskområden finns. Text: Carl Ivar Lidgren.
[3] IceAge Bomber skenor
Att IceAge Bomberskenor verkligen slagit igenom på marknaden kan väl ingen ha missat då i stort sett alla proffsåkare har dem monterade på sina maskiner. Det är inte bara på grund av deras stilrena design och snygga färger, utan för att man vill ha den extra säkerheten i boggien som man inte får av OEM skenorna. Man vill kunna räkna med att skenorna ska hålla för det mesta man utsätter dem för, till exempel hårda och sneda landningar, men även att kunna ta smällar från allt som kan tänkas gömma sig under snön. Skenorna är tillverkade i 7000 series aluminium vilket är aluminium legerat med zink för att ge den högsta hållfastheten av alla typer av kommersiellt tillgängligt aluminium. Så de är extremt hållbara utan att påverka vikten på din maskin allt för mycket, vilket man lätt kan förvänta sig då de ska tåla mycket mer stryk än OEM. Bara genom att lägga OEM skenorna bredvid Bomber skenorna så förstår man att det här är en skena som är gjord för att hålla för allt man kan utsätta den för. Det är t ex inte urfräst några hål längs efter skenan som på originalskenorna och detta just för att tåla extra tryck och vridningar från alla håll.
[4] TEKNIK Bosse tittar närmare på
Snöskotrarna har med åren blivit mer och mer nischade. Med det menar jag att tillverkarna har specialiserat de olika modellerna för en viss typ av körning och användning, en utveckling som är både på gott och ont. Den snöskotertyp som under ett antal år varit mest på tapeten är de minst sagt extrema lössnö- och mountainskotrarna, som i huvudsak utvecklats för klättring i branter och körning i djup och lös snö. För att uppnå maximala djupsnö- och klättringsegenskaper har därför drivmattornas design blivit utformade med groteskt höga kammar, alltifrån ca 50 till 80 mm. Samtidigt som man, för att hålla nere tjockleken och vikten och därmed den roterande massan, oftast använder bara ett lager med kord. Sammantaget gör detta att högkamsmattorna är en starkt bidragande orsak till lössnö- och mountainmaskinernas fantastiska framkomlighet i lös snö och enorma klättringsförmåga. Men som alltid när någonting blir alltför extremt så uppstår egenskaper som inte är positiva och som många inte förstår eller tänker på.
[5] FÖRETAGET Blingfactory
När Sami Tarvainen startade en grupp på ett internetforum där man kunde snacka om och ställa frågor om snöskoter, så visste han inte då hur stort det skulle bli. Från början var idén med gruppen att visa upp passionen och intresset av att kunna bygga om sin snöskoter. Att visa upp för andra vad och hur han gjort. Allt eftersom skoterprojekten tog form började intresset av att bygga om snöskotrar öka hos andra i forumet. Det visade sig snart att fler skoterentusiaster var intresserade av samma saker och ville få tag på de delar som Sami tillverkat till sina projekt. En efterfrågan som skulle ändra Ka-Mu Oy´s framtid. Starten För att ta detta lite från början så när Sami började med sina skoterprojekt tillverkade han delarna på företaget Ka-Mu Oy där han arbetade. Ett företag som i grunden tillverkar allt från 3D delar till att fräsa ut olika delar som underleverantör till företag runt om i världen. På företaget tillåter man de anställda att använda företagets utrustning för att på sin fritid utveckla sig själva. Sami´s projekt var ett sätt att utveckla sig i teknologin som företaget arbetar med, samtidigt som han kunde tillverka delarna precis som han ville ha dem på sin snöskoter. - Våra anställda har en massa idéer i huvudet om allt från små till stora produkter som de får möjlighet att tillverka, säger Juha Jarvi, CEO på Ka-Mu Oy och Blingfactory. 2009 var ett tufft år för Ka-Mu Oy och dåvarande CEO, Tapio Aijanen var tvingad att säga upp personal. Under denna period frågade Sami om han och ett par kompisar fick låna utrustningen och lokalen och betala för det de använde för att tillverka Billet delar, som de såg att det var en stor efterfrågan på. Under våren 2010 visade sig satsningen ge frukt och man startade då företaget Blingfactory med hemsidan Blingfactory.fi för att sälja dessa delar. Mekanisk shop 4.0 Blingfactory är Europas största tillverkade av Billet delar för snöskoter och andra motorsporter. Delarna är utvecklade i fabriken och är alltifrån frästa ur hård och tålig aluminium till ihop svetsade produkter, eller egentligen delar tillverkade i det material som löser behovet av produkten. Med dagens utveckling där man vill byta delar på sin snöskoter för att alltifrån ändra utseende, få tåligare delar, till att man även kan karva av några extra kilon gör att man gärna köper 3:e parts delar och monterar dem på sin maskin. Just konstruktionen på snöskotrarna gör att det finns många delar som vi kan göra till en snöskoter som tilltalar entusiasten, säger Jarvi.
[6] PROJEKT Khaosbygget fortsätter
Vi börjar med en snabb men effektiv förändring då originalhuven har en tendens att släppa in snö genom sina ventilationshål som letar sig vidare till variatorn som i sin tur börjar slira på remmen, vilket inte är bra. Inte nog med att skinz huven är snyggare, lättare och ger dig mer varm förvaring, den fixar genast det här problemet! När du ska montera huven så måste du plocka lös displayen, samt nyckelhuset. Nyckelhuset tar du bara lös med en skiftnyckel, det följer också med packningar till skinz huven för att allt ska hålla tätt. För skärmen är det lite olika beroende på om det är en PIDD eller inte. Vår maskin har inte PIDD displayen så då sitter den bara i en gummilist, det är bara att slita ut displayen, sitter den lite trögt kan du använda dig av en plattmejsel. Du trycker då bara in displayen i nya skinz huven sedan trycker du igenom nyckelhuset och låser det med plastgängen. För att montera huven måste du antingen ta vingmutterfästena från originalhuven eller så köper du nya till skinz huven. Vi tog och pillade lös de som satt på originalhuven. Sedan trär du bara på huven, först längst fram sedan skruvar du in vingmuttrarna, sist så kopplar du in displayen med kabeln som sitter just över avgassystemet. Vi har också lackerat om vår huv så den har samma färg som resten av skotern. Det blev sjukt stilrent och snyggt tycker vi, riktigt grymt jobb av grabbarna på Lackexperten i Umeå!
[7] ÄNTLIGEN SPINNER KISSEN IGEN
Så var vi äntligen i mål! Resan som undertecknad och Kitty Caten startade under förra hösten är nu avslutad. Resan har tagit oss runt internets mest avskilda vrår, fulla med delar till gamla skotrar. Vi har lärt oss ett och annat om hur aluminium vägrar återgå till ursprungsformen och hur spröd hårdplast från sjuttiotalet kan vara. Vi har fått lära oss nya svordomar i nya fantasifulla kombinationer när dekaler trilskats vid montering. Men det har också varit en glädjefull resa, med massvis av nostalgi och möten med trevliga, intresserade (läs nördiga) människor. Men nu är den klar. Kitty Caten glänser som den en gång gjorde, eller kanske till och med lite mer och den lilla sextiokubikaren spinner belåtet igen.
[8] Lorries kommer med nyheter
Under ett par års tid har Lorries etablerat sig på den svenska marknaden och vuxit rejält på kort tid och fortsätter växa fastän Covid slagit till. Satsningen med lanseringen av FXR-vagnen har dessutom varit lyckad och gått över förväntan, vilket sett till att öka orderingången ytterligare. Som släpvagnsmärke har man under expansionen sett till att fortsätta utveckla vagnen. Full fart Vi besökte nyligen Lorries för en aktuell uppdatering av läget. När vi går omkring i deras verkstad så är tillverkningen i full gång för att leverera ut veckans mängd vagnar. Aluminiumplåtar klipps till, det borras och nitas samt att svetsen går för högtryck för att svetsa ihop ramarna till kåporna, som uppgraderats och blivit högre och stadigare, liksom bakgavlarna.
[9] Pulka, timmerdoning, kälke - aktuellt nu!
Nu har det varit en vinter som inte är lik någon annan på senare år. De minnesgoda säger att 1988 hade vi liknande snömängder, men jag tror inte att det då var så att allt kom under en vecka. Varje morgon vi vaknade upp och tittade ut så snöade det. Dag efter dag fortsatte det. Nu blev det ett verkligt kaos. Tittar vi nu ut, speciellt över fjällvidderna, är det ett snötäckt landskap som vi skoteråkare älskar. Det är det positiva med snöandet. Dessutom börjar solen sticka fram mellan en och annan molntapp och vi vädrar en framtid där vi kan köra i alla dessa pudermängder av snö som ligger där och väntar på oss. Vi drar kanske ut i den närmaste skogsterrängen eller åker till fjälls. Nu när temperaturen inte längre är så där bitande i nästippen kommer planerna fram på olika saker man vill passar på att göra. Det kan vara allt från en utflykt med familjen, kanske transport av material till fjällstugan, eller att man passar på att ta hem skog för att rusta till ved inför kommande vintrars eldande i öppna spisen hemma. Till alla de här aktiviteterna behöver man ett och annat att hänga på skotern. Det kan vara en pulka, kälke eller liknande för att kunna genomföra de planerade aktiviteterna. Här presenterar vi ett tvärsnitt av olika redskap som då kan komma väl till pass. Text.: Carl Ivar Lidgren
[10] PROFILEN Didric Tollefsen
Norska profilen intervjuas. Hur det är att vara en ambassadör för Yamaha bland annat.
[ TESTER ]
[11] Två smidiga crossoves möts - Arctic Cat X 8000 Norseman 153 och Yamaha Transporter 800
I denna head 2 head tittar vi närmare på Arctic Cats X 8000 Norseman 153 och Yamaha Transporter 800. De är ganska lika modeller i sin crossover klass. Vi vill ta fram vad de är bra på och vilka egenskaper respektive maskin har, så du som köpare kan få en uppfattning i hur respektive modell passar just din typ av körning. Så häng med!
[12] TEST Lynx 59 Ranger STD 600 ACE 3900
En Uility maskin som har varit med i Lynx lineup under flera år har nu fått sig ny kostym. 59 Rangern sitter nu på nya raiden chassit och man känner verkligen hur hela maskinen har lyfts jämfört med det gamla chassit. Häng med då vi går igenom några fler nyheter som sitter på maskinen, samt hur vi tycker att den fungerar som arbetsmyra.
[13] TEST Polaris 850 RMK Khaos 163
Khaos har ju snabbt gjort sig ett namn i skotersverige och till i år kommer den med en 163 tums matta. Detta betyder bättre fäste och mer skoj per kvadratmeter. Nya Quickdriven möjliggör även 3 tums kammar till år och det, tillsammans med denna mattlängd, gör snöskotern i fråga till ett tåg i snön. Ett smidigt tåg trots allt. Den längre längden gör att man inte kan vinkla över den så snabbt som en 155:a, men i detta fall är det bra, den är vild nog som den är.
[14] TEST SKI-DOO BACKCOUNTRY SPORT 600 EFI
Då den fläktkylda 550 motorn försvinner för gott, så hoppar denna nya Rotax 600 in och tar dess plats. Även om man inte riktigt kan jämföra de två så är det just gapet efter den gamla motorn som ska täckas. Här finner vi den i Backcountry Sport, en aning försiktig crossover maskin som har lättkörda egenskaper och passar perfekt till den som kanske är lite ny inom skoteråkning eller den som söker något med lite lägre budget.
[15] LÅNGTEST Arctic Cat Riot X 8000 A1 146"
Tidigt på säsongen hittade vi helt klart bra körning, men aldrig hade man föreställt sig det som väntade runt hörnet. Enorma snömängder på några få dagar gjorde föret helt magiskt, lite av ett sällan skådat underverk. Snacket gick hit och dit där många var lyriska över situationen medan andra var lite avvaktande över att ens åka till fjällen. Vi tvekade inte en sekund, för det här ville man bara inte missa. Visst fanns det stunder då det blev kämpigt att ta sig fram, att plocka fram spaden och rycka i skidorna blev snabbt en vana. Lite slit blev det, men i slutändan helt klart värt det.
[16] Polaris 650 Switchback Assault 146 LÅNGTEST
Om vi ska använda oss av en sportklyscha, kan vi väl säga om årets upplaga av vinter ungefär, ”efter en trevande inledning så lossnade det till slut”. Snöbristen var inledningsvis påtaglig, så de första skälvande milen med Switchback Assaulten lades med hyfsat stor försiktighet, vilket i och för sig bara var bra med tanke på inkörningsperioden. Men sedan förra numret har snödjupet ökat betänkligt och milen tickat på. Smekmånaden är avklarad och det har blivit dags för Assaulten att på riktigt bekänna färg. Nya Polaris 650 Switchback Assault 146 är nog tänkt som en lång ledmaskin med kapacitet att ta sig fram även utanför de preparerade lederna. Därför var det med stor spänning och med bultande hjärta undertecknad åkte till Borgafjäll för en klassisk lössnöhelg tillsammans med mina betydligt mer högkammade och effektstinna kompisar. Men innan vi låter pudret brisera runt omkring oss, backar vi bandet och tittar tillbaka på lite ledåkning. Switchback har genom åren varit Polaris crossovermodeller. Alltså skotrar med ena skidan på leden och den andra i pudret. En inte alltid så enkel kombination. Det är helt enkelt väldigt svårt att få en riktigt bra ledmaskin att fungera i lössnö och nästan ännu svårare att få en bra lössnömaskin att leverera på led. Detta kräver kompromisser och det är då det brukar köra ihop sig.
[17] LÅNGTEST Ski-Doo Summit X Expert 154 850 E-TEC
Sedan förra numret har det kommit två rejäla snösmockor så Summiten´s egenskaper har verkligen kunnat testas rejält. Först av allt är den snabb på att bygga ett förtroende för föraren då den är så lätt att kontrollera. Sedan byggs detta förhållande upp på ett lite magiskt sätt för den kan så mycket så man blir imponerad. Kontroll Chassits konstruktion, med hur föraren är placerad på skotern, är i topp. Detta i direkt samspel med mattan, boggin och framvagnen. Jag litar till 100 % på min Expert just nu. Den är helt magisk i djup snö. Kontrollen är så perfekt den kan bli. Mycket kan också ha att göra med den kortare bandtunneln som gör att man med ett lite hårdare tryck på gastummen får upp skidorna lite till i luften. Ibland bara för skojs skull, men ibland är det nödvändigt för att ta sig fram. Titta bara på alla som kortar sin bandtunnel. Trend eller inte så kan jag säga att det gör en märkbar skillnad i djupsnön. På leden är avsaknaden av en lång stänkskärm ofta synonymt med att skotern går varm. Man vill ju ha upp snön in i bandtunneln igen för bästa kylning. Stämmer även här, men är inte så påtagligt som jag trodde att det skulle vara. Maskinen har bra isrivare som det går att backa med. (Jag har nog förstört 100-tals vanliga isrivare genom tiderna.) Har man bara koll på motortemperaturen, lägger snö på bandtunneln och ser till att kyla glidskenorna lite extra ibland, så kan man köra lite längre sträckor på hård led också. Ett alternativ kan vara som jag har gjort och det är att köpa till en stänkskärm. Den är mycket lätt att ta av och på och det finns väskor till bandtunneln som man fäster via det smarta LinQ-systemet som man kan fästa stänklappen på om man vill ha det fritt i baken. En av de många tekniska detaljer som jag gillar på skotern det är snabbjusteringen av balataremmen. Jag har lekt runt lite med den och den gör stor skillnad snabbt och smidigt via att vrida på reglaget på bandtunneln. Från en lite lätt hysterisk stegrande ponny till en skoter som håller skidorna på marken. Jag trivs som bäst på fabriksinställningen här. Fotstegen är jag fortfarande mycket nöjd med. Ingen snö som fastnar även om lite kan byggas upp runt bromsen på vänster sida, men det är marginellt och inget som stör. Tvärtom försvinner det snabbt. Nödstoppen har jag vridit framåt några grader för att slippa de ofrivilliga stoppen när man busar som mest. Händer ju oftast när man inte alls vill ha ett stopp. Snabbt ordnat är det i alla fall.
[18] LÅNGTEST Yamaha Mountain Max 800 154
Inför förra skrivningen hade vi hittat lagom med puder så vi fick känna på Mountain Maxen. Inför detta nummer skulle vi monteras skidorna på det innersta läget för att få en uppfattning om hur det fungerar. Men med ett snöläge vi sällan sett på många år så insåg vi att smalare skidstans inte skulle ge någon effekt i nuläget, så vi återkommer med det framöver. För många har januari månad varit en ren njutning då det kommit rejält med snö i större delen av Norrland. En snömängd som sträcker sig ända ut till kusten med rejäla snödjup. Ett snöläge vi inte ville missa med Mountain Maxen så vi passade på att lägga ytterligare en mängd lössnömil innan servicen skall göras.
[19] TEST Volkswagen Touareg R PHEV 3.0 TSI e-Hybrid
Nu har äntligen Volkswagens Touareg med laddhybrid kommit. En efterlängtad bil för den som vill ha den där extra kraften då man drar sitt släp längre sträckor, men samtidigt vill kunna köra på el när man är hemma. Precis som allting annat så har det blivit förseningar i leveranser men nu äntligen fick vi chansen att sätta tänderna i denna välvuxna bil. Ovant med elens tystnad Touregen har vi testat i några omgångar med olika bränsletyper. Just denna är en bensinmotor med laddhybrid. Räckvidden på el är upp till 47 km och med släp indikerar den runt 30 km. Bensinmotorn tillsammans med laddhybriden ger hela 462 hk och ett vridmoment på 700 Nm. Ett rejält bett i gasen om man behöver det eller drar ett riktigt tungt släp. Bilen känns hela tiden stabil i sitt utförande och går riktigt fint efter vägen. Om man kopplar ett tyngre släp bakom är dragbilen så pass stark att behöver man köra om finns det tillräckligt med vridmoment och hästkrafter för att göra omkörningen säker. Det är en ovan känsla är när man trycker på startknappen, lägger i driveläget och inte hör något motorljud. Tar en stund att vänja sig vid att den är ljudlös, men det känns lite roligt att krypa iväg på elmotorn.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se