Navigera dig fram här   Lördagen den 20:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5818  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 12112 st  
  Igår: 35578 st  
  Denna månad:
484622 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85594844 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 6
 
Välj nummer:

NR 6-2020

I detta nummer kan man förutom att läsa om två mycket aktuella head to heads. Turbo Summiten möter en annan turbo fast med fyra takter under huven - Yamahas M-TX 153. Lynx Xterrain Pro 3900 möter en annan crossover mast en lite annorlunda nämligen Polaris Switchback Assault. Förutom dessa tester har vi även 9 stycken högaktuella tester till.

Läs även om Sanna Kvist och hennes äventyr som en BRP profil. Hon vann en tävling på sociala media och fick vara med om en resa som hetter duga.
Retro i form av Kawasakis Invander. Bosse förklarar Rotax tvåtakts turbo lite mer ingående. Lynx nya racer och en massa annat aktuellt på kläder och prylsidan. Välkommen in i snöriket!

[ REPORTAGE ]
[1] Intressanta prylar!
Här väljer redaktionens egna Mikael Ottosson saker som han inte kan sluta vilja ha. Nyheter och lite mindre nya men heta saker för mer eller mindre kalla dagar helt enkelt.
[2] Julklappstips!
För er som har lite svårt att komma på vad man ska köpa till sina nära och kära.
[3] Rotax 850 E-Tec Turbo motor del 2
Ett problem som alla ”muskelmaskiner” mer eller mindre brottas med är temperaturen i variatorsystemet och variatorremmen. Variatorsystemet jobbar ju med friktion mellan variatorernas skivor och variatorremmen och friktion genererar ju värme. Högre motoreffekt kräver högre friktion för att slirningen mellan variatorskivorna och variatorremmen inte skall bli för stor. För att klara detta hårda sidotryck mot variatorskivorna utan att deformeras måste måste variatorremmen göras hårdare vilket samtidigt gör att den lättare slirar mot variatorskivorna. Långa fullgasperioder, speciellt i tungt motstånd som till exempel i djup snö, kan därför generera så hög temperatur att variatorremmen helt enkelt havererar.
[4] Skoterförsäljningen ökar stadigt
Tittar vi oss runt i samhället på olika affärsbranscher så har stagnationen till följd av covid-19 slagit olika inom skilda sektorer. Av alla nya skotrar som sålts hitintills ser man en ökning som verkar vara på stadig frammarsch. När man talar om olika stora tillbakagångar i affärslivet förvånas man när man blickar bakåt att ökningarna bara tilltar år efter år när det gäller skoterförsäljningen. Det var en kraftig dipp i oktober 2018 men det kan ha varit en tillfällighet att man inte hade tillverkat och hunnit leverera maskiner den tiden på året.
[5] DEKALER Byte av wrap
Efter att ha stått i garaget flera timmar, hög på ångor från T-röd, bensin och andra ihopkok, kladdat ner sig som tusan och verkligen gnuggat handlederna av sig för att få bort det där limmet som aldrig verkar försvinna, då känner man sig något less och lovar sig själv att aldrig ta bort ett dekalkit från en skoter någonsin igen.
[6] PROJEKT Kitty Cat
Projektet fortsätter. Medan vi väntar på att de delar som är skickade på lackering ska komma tillbaka ger vi oss i kast med detaljer som även om de inte kommer att synas särskilt mycket ändå behöver lite omsorg. Det är ju trots allt mer än bara utsidan som räknas. Som världens första serietillverkade barnskoter har Kitty Cat genom åren roat och fostrat generationer av snöskoteråkare. Att enbart kalla den lilla skotern för en simpel leksak känns inte helt rättvist, den är så mycket mer än så. Ja, givetvis handlar mycket om lek för barnen, men nog kan de flesta av oss dra oss till minnes hur lek snabbt kantrade över till allvar när vi var små.
[7] Räddningsvagn
Allt finurligt och förnuftigt behöver inte uppfinnas vid de stora företagen. I den lilla byn Storjola, som ligger 23 mil från Östersund och 12 mil från Dorotea, på gränsen mellan Jämtland och Västerbotten, finns det tre fasta hushåll och ett antal fritidshus. Knappt en kilometer innan grusvägen tar slut och den obrutna vildmarken tar vid. På vägen dit, efter att vi svängt av på E 45 i Dorotea, passerar via små byar som Avaträsk, Storbäck, Risbäck- där man skyltar med Årets by 2009, så kommer man till turistorten Borgafjäll med hotellet (ritat av den världsberömde arkitekten Ralph Erskin) som har en speciell exteriör där silhuetten av de bakomliggande fjällen fått utgöra designexteriör av hotellet. Vi är i Västerbotten och fortsätter, men vid bron över Slipsikån i Sutme kör vi in i Jämtlands län. Strax därefter kommer vi till Storjola och där finns Bengt Olof Brantholm.
[8] PROFILEN Sanna Kvist
En kort beskrivning vem du är privat Sanna Kvist heter jag, 31 år gammal, född och uppväxt i Fredriksberg, en liten by i sydvästra Dalarna tillsammans med mamma, pappa, två äldre systrar, en hund och ett trettiotal kaniner. Förutom kaninuppfödning och tillhörande kaninutställningar ägnade jag min uppväxt åt jakt och fiske tillsammans med pappa, samt snowboardåkning, körsång och fotboll. När det var dags att välja till gymnasiet fick det bli samhällsprogrammet med inriktning ekonomi och jag började min jobbkarriär med 4 år i kassan på Coop Nära i byn där jag är uppväxt. Efter att ha tröttnat på det och testat på lite olika jobb började jag hösten 2013, utan att någonsin ha hållit i en svets, en 50 veckors svetsteknisk utbildning. 50 veckor senare började jag veckopendla till mitt första svetsjobb. Efter att ha varvat kortare svetsjobb med att jobba på lager i några år bor jag sedan tre år i Örnsköldsvik tillsammans med min sambo Johann. Jag jobbar nu som svetsare hos ÖMV (Örnsköldsviks mekaniska verkstad) där vi tillverkar mer eller mindre avancerade apparater så som värmeväxlare och tankar med mera i främst rostfritt och titan.
[9] En episk TOBE Jul!
Behöver ni hjälp med att hitta julklappar till era skoterintresserade familjer och vänner? Här nedan har vi samlat en lista av grymma kläder och personlig utrustning från TOBE som kommer hålla dig varm och stilig under dina skoteräventyr.
[10] RETRO Kawasaki Invader LTD 4/6
Att bygga en snöskoter med det egna namnet på var bara en tidsfråga för Kawasaki Motor Corporation, USA. Allting började egentligen i mitten av 1960-talet när Kawasaki skeppade sina första tio motorcyklar från Japan till en importör i Chicago. Det japanska moderbolaget upptäckte den stora marknadspotentialen i Nordamerika och etablerade snabbt ett kontor i USA. Det var i samband med detta som man även upptäckte den snabbt växande snöskotermarknaden.
[ TESTER ]
[11] Två crossovers i 600 klassen möts
Lynx Xterrain PRO 3900 600R E-TEC Polaris 650 Swichback Asssault 146 I denna head to head tittar vi närmare på Lynx Xterrain PRO 3900 600R E-TEC och Polaris 650 Switchback Assault 146. De är två ganska olika crossover modeller i 600-klassen Vi vill ta fram vad de är bra på och vilka egenskaper respektive maskin har, så du som köpare kan få en uppfattning i hur respektive modell passar just din typ av körning. Så häng med!
[12] TEST Arctic Cat Riot X 8000 146
Förra säsongen kom Arctic Cat med modellen Riot X, en maskin som bjöd på otroligt roliga stunder ute i snön. Det fanns vissa punkter där den glänste och vissa detaljer som behövde ytterligare finputsning. I denna vinters upplaga ser vi en justerad version där man även gjort valet att utrusta skotern med Alpha skenan. Riot X var en av förra säsongens livfullaste modeller och redan nu i början av denna text kan jag avslöja att den bara blivit bättre.
[13] Två aktuella turbomaskiner möts
Ski-Doo Summit X Expert 154 850 E-TEC Turbo Yamaha Sidewinder M-TX 153 Ski-Doo's Summit behöver knappast någon långdragen introduktion då den tjänat sitt syfte genom flera år. Denna säsongs upplaga har dock något extra som vi aldrig sett tidigare, en tvåtakts turbo direkt från fabriken. Självklart blev detta en av vinterns stora nyheter och nu kvarstår bara för oss att delge hur effektfull maskinen har blivit. När Yamaha presenterade Sidewinder modellerna 2017 skakade man om branschen ännu en gång. Man hade gjort det förr och man gjorde det igen. Med sin turbomatade motor slog den helt enkelt konkurrenterna på käften och tog kampen om de effektälskande skoterköparna till en ny nivå. Det kalla hästkraftskriget exploderade med frustande dumpventiler. Fram till nu har Sidewindern fått regera relativt ohotad i toppen av effektligan. Låt oss se hur den svarar upp mot turbohotet från Kanada.
[14] Arctic Cat M8000 Mountain Cat A1 154 FIRST RIDE
När Arctic Cat för första gången släppte Alpha One-modellserien så stod hela branschen i givakt. Och det gör den fortfarande! Arctic Cats nya M8000 Mountain Cat Alpa One i 800-kubiksutgåva är en både exteriört tilltalande skapelse, såväl som ett teknologiskt framsteg för Arctic Cat som verkligen förtjänar respekt. I år så har Arctic Cat också valt en färgsättning som enligt artikelförfattaren är den snyggaste hittills!
[15] Yamaha Mountain Max 800 154" LÅNGTEST
Här kommer presentationen av ytterligare en av årets långtestmaskiner. En Yamaha Mountain Max 800 154”. Ett modellnamn med anor långt tillbaka i tiden, men som nu påpassligt kommer tillbaka. Yamaha är nu åter på marknaden med en tvåtaktsmotor vilket känns som ett intressant steg i modellprogrammet.
[16] Arctic Cat Riot X 146 A1 LÅNGTEST
Här kommer en presentation på en av årets långtestmaskiner. För er som hängt med så är det en favorit i repris, fast ändå inte. Just Riot X 146 körde vi ifjol men då den i år kommer med Alpha One boggie så var det en av orsakerna till att den fick återkomma så snabbt som långtest. Just Riot X såg vi i fjol som intressant då denna typ av maskin och modell representerar ett segment som just nu håller på att bli mer och mer populärt. För att par år sedan var det långa modeller som gällde, ju längre desto bättre. Som vanligt brukar pendeln svänga tillbaka, det började bli mer utmanande och inne att köra längder som crossovermaskiner, runt 146”. Nu hann pendeln inte svänga över riktigt hela vägen dit utan numera kortar man av mountainmodellerna så man får egenskaperna med höga puderkammar på ett kort 146 chassi. En smidigare maskin som enklare skall ställa sig på bakrullen så man även kan köra i mer teknisk terräng och inte bara djupt och rakt upp.
[17] LÅNGTEST Ski-Doo Summit X Expert 154 850 E-TEC
Ski-Doos Summit X med Expert package är den mest seriösa lössnömaskinen som Ski-Doo erbjuder och det är just därför den är en av tidningens utvalda långtestmaskiner. Visst snackar kanske de flesta om turbomodellen, men inte här. Inför denna säsong är förväntningarna riktigt höga. Bara snön fortsätter falla som den gör i skrivande stund vid kusten utanför Umeå, kommer det bli en superrolig vinter helt enkelt. Ser fram mot att leva närmare med Ski-Doos mesta expert i snön. Den korta bandtunneln gör inte saken sämre utan bättre i djupsnö. Den nya lätta huven i polypropenkonstruktionen i ett stycke reducerar vikten med 2,8 kg. Den ska också optimera ventilationen några snäpp för både bättre värmeavledning plus ge lägre bullernivå.
[18] LÅNGTEST Polaris Khaos 850 155" QD2 2,75"
Nytt år, nya färger och inte så mycket mer. Så ser det ut när man snabbtittar över nya Khaos maskinen. Men under ytan gömmer sig en del avgörande förändringar, med nya QuickDrive 2 och en serie 8 matta så förändras maskinens förutsättningar i snön helt. Vi kommer att titta lite närmare på nyheterna på den här maskinen och vad de kan tänkas innebära i förbättringar för modellen.
[19] Ski-Doo Skandic WT 900 ACE FIRST RIDE
Skandicfamiljen har en tradition av att prestera inom arbete. Numera hittar man dem på det nya REV Gen 4 chassit vilket gör att modellen både blivit 13 kg lättare jämfört med föregående år och även att den har fått en mer centraliserad viktmassa. Ändra gasens gensvar på 5 olika sätt Skandic WT har under alla år varit en arbetsmaskin man kan lita på. De senaste åren har den gått att köpa med 900 ACE motorn, vilket är ett bra alternativ då den motorn ger en dragstark fyrtaktare som passar bra till arbete. I år är även detta motoralternativ det enda valet på just denna modell. Motorn ger ett gediget bottenvrid och man kan få den följsam och smidig att köra genom flera olika alternativ till inställning. Genom att gasreglagets läge överförs genom iTC kan man göra olika inställningar för att ge en mjuk körning både om man kör ensam eller om man kör med släp och passagerare. Som alla säkert känner till kan man ställa in motorns karaktär i tre olika lägen från sport-, normal- till ECO-läge. Är man ute och kör och motorn känns antingen lite för mjuk eller för hetsig så kan man använda de olika körlägena för att få rätt motoregenskaper. Genom att denna modell kliver in i både arbets- samt touringsegmentet så kan man även reglera motor och köregenskaperna genom att växla mellan hög- och lågväxeln med växelspaken på höger sida. Det är enkelt och mjukt att gå mellan dessa två växellägen. Nämnas bör att då man skall backa så sker det på precis samma sätt som på de vanliga modellerna, genom att elektrisk trycka på backknappen på styret.
[20] FIRST RIDE Yamaha Transporter 600
Yamaha Transporter 600 är mellanklassmaskinen i Transporter modellprogram och den har funnits med några år nu, i sin nuvarande design och utförande. Det här är en snöskoter som kommer att göra jobbet lika bra oavsett om man behöver dra fram ved eller transportera något, som när man skall ta familjen på en rejäl utflykt. Den ser dock inte riktigt ut som en fullblodsutility med sin mountaindyna och sin 154-tumsmatta som snarare för tankarna till en mountainmaskin eller en crossover. Det här är med andra ord en otroligt allsidig snöskoter som kommer att passa till både arbete och fritid!
[21] Dragbilstest – Touareg V6
Touareg är en bil som under årens lopp utvecklats alltmer till att bli en riktig premiumbil. Det är framförallt all den teknik och exklusiva utrustning som man numera har i modellen sedan ett par år tillbaka som bygger upp denna exklusiva känsla. Så innan den nya laddhybridmodellen kommer så har vi satt tänderna i den rena dieselmodellen för året.
[ RACING ]
[22] RACING Mirandas hörna
Topp 5 inom Watercrossen enligt mig
[23] Lynx RAVE RS 600RS E-TEC 2021
Denna snabba Lynx lanseras i dessa covid- tider på nätet istället för på en mässa. På Lynx youtubekanal kunde man under en timme få följa med i ett rikligt trevligt program som innehöll, förutom denna lansering, en rad andra nyheter och roliga inslag. Värt en titt om ni inte redan sett det.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se