Navigera dig fram här   Fredagen den 19:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5818  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 27537 st  
  Igår: 28356 st  
  Denna månad:
464469 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85574691 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 2
 
Välj nummer:

NR 2-2020

Ski-Doo 2021 med den nya Turbomatade 850 motorn och andra nyheter tittar vi närmare på plus att vi har 16 sidor stor redovisning av våra långtidstestmaskiner.
Minisalong på skoterpulkor och pimpeltips. En hel del retro och teknik plus förarprofiler. Nyheter från den bästa av alla världar. Skotervärlden. Ute nu!

[ REPORTAGE ]
[1] Diablo variatorkit Summit X 154”
Här kommer första delen av en 2- delad artikel där ni får veta varför vi valde just Diablo variatorkit, hur du monterar det på din skoter med P-drive variator, samt hur vi tycker det fungerar. I nästa nummer kommer vi att ha hårdtestat kittet och ni kommer att få höra mina åsikter och tankar runt hur jag tycker det påverkat min maskin.
[2] FOX QS dämpare i olika modeller
QS dämparna har funnits några år i olika utföranden och återfinns i år på bland annat Yamaha B-TX, samt X-TX. Just QS3 (Quick Switch 3) är FOX snabbställbara dämpare i 3 olika lägen för mjuk, medium samt hård inställning. På vissa av dämparna visar den längre delen på vredet vilket läge som är dämparen är i. Annars är en enkel regel att medsols blir dämparen hårdare och således mjukare då man vrider vredet tvärtom. Själva vredet är enkelt att få grepp om även med handskarna på. Genom att dämparen endast har tre inställningar så är skillnaden desto större mellan de olika lägena, vilket man även känner av i förarsätet. Tittar man på dämpningskaraktären kan man utgå från det mjuka respektive det hårda läget som ytterligheter. Läge 2, som ligger mitt emellan, liknar mer den mjuka inställningen från början och närmar sig den hårdare inställningen då kompressionskraften ökar. Dämparen har även en fjäder som är förspänd för att ge returen på dämparen sin karaktär. Även baktill sitter det en QS3 dämpare som har justeringen och reservoaren vänd nedåt mot drivbandet. Beroende på skotermodell är det antingen en FOX 1.5 eller 2.0. FIST FOX har fokuserat på att tätningen vid pistongen skall få en så lång levnadstid som möjligt. Tekniken har man kallat för FIST som står för FOX Ice Scraper Technology. I botten har man en extra stark tätning, samt en del som ser till att hålla pistongen fri från is som annars skadar tätningen så oljan i dämparen blir förorenad och ger sämre dämpningsförmåga. Chansen finns även att tätningen helt spricker så man får en cykelpump istället. Dämparna är även anpassade för att klara av ett högt flöde vilket det innebär då framvagnen får en kraftig smäll från ett gupp. Själva pistongen är härdat och kromat där dämparkroppen är gjort i 6061-T6 aluminium som är en blandning av aluminium, magnesium, samt kiseldioxid för att få en hårdare och mer robust metall.
[3] FISKE Pimpelfiske
Finns det något som kan vara så rogivande som detta? Inte mycket! Förutom detta är det ett enkelt och billigt sätt att skaffa sig mat på bordet. Utrustningen kostar bara några hundralappar och man kan fånga inte bara abborre, röding, öring utan en massa annat. Ute på isen gäller det att alltid tänka på säkerheten: kolla isens tjocklek och ha på isdubbar. Man behöver ett pimpelspö med lina, ett par pirkar/blänken och några krokar. Du behöver även en isborr och något att sitta på och ha varma kläder och säkerhetsutrustning. För runt 100 kronor får du pimpelspö, nylonlina i dimensionen 0,16-0,22 mm, och några så kallade vertikalpirkar i olika storlek och vikt för olika djup.
[4] PROFILEN Amanda Jonsson
För många är detta ett drömjobb och med all rätt men att förstå sig på vad det egentligen betyder att vara en ambassadör för ett märke kan vara svårt att få grepp på. Vi tog pulsen på Polaris ambassadören Amanda Jonsson strax före pressläggning så håll till godo. Kort beskrivning vem du är privat. Jag är en glad och fartfylld men halvblyg tjej, som älskar att ha många bollar i luften. Jobbar som lastbilschaufför/transportledare åt NSA i Lycksele där jag trivs som fisken i vattnet.
[5] Serviceåtgärder som man själv kan och bör göra
Del 2 av 3 SKOTERPULKOR Ser vi tillbaka på vilka alternativ man som familj valt för att kunna åka ut tillsammans på en skotertur har det förändrats kraftfullt genom åren, precis som inom många andra områden när det gäller snöskoter. Till att börja med var det en skoter som fanns att använda i en familj. Då gällde det att välja en modell som kunde ta åtminstone en passagerare med på dynan. Med åren gavs det hos många utrymme i ekonomin för att kunna köpa en skoterpulka där andra familjemedlemmar kunde åka med och i pulkan placerades ofta barnen. Nu blev det ännu mer trivsamt att vara ute med skoter när hela familjen kunde åka ut tillsammans. Ytterligare tillväxt i ekonomin kom och nästa steg blev för den inbitne att köpa till ytterligare en skoter för familjen. Många gånger blev den ena en sportigare variant och den andra en lite kraftigare dragvillig touringmodell. Pulkan fanns kvar för att ta med övriga familjemedlemmar, oftast barnen eller kanske föräldrar eller bekanta. I dag kan vi säga att vi befinner oss i utvecklingsfasen, med pulka eller ej. Vi pratar här om en utvecklingscykel från omkring mitten av 60-talet fram till dags dato.
[6] SKI-DOO SLÄPPER 2021 TIDIGT ÄVEN DETTA ÅR!
Först ut i år att släppa sitt modellprogram var Arctic Cat. Nu följer Ski-doo efter och gör samma sak som ifjol och släpper sina nyheter tidigt. Som vanligt hittar man guldkorn som poppar upp. Det som inte kan ha undgått någon är den nya 850 motorn med 2-taktsturbo som släpptes som en vårmodell i USA. Modellen kommer till Sverige som en 2021 modell till hösten. Motorn är utvecklad för att konstant kunna leverera 165 hästkrafter upp till runt 2400 meter. Just dessa höjder är inte vi i Sverige vana vid, men det kommer ge ungefärligen 20 hästkrafters skillnad i jämförelse med deras ordinarie 850 motor då man kör på runt 1100 meter. Vi har sett att det som många diskuterar är just effektuttaget ur motorn. Någonstans ser säkerligen Rotax och BRP
[7] RETRO Bolens
Under 1960-talet var Bolens Division of Food Machinery Corporation , Port Washington, Wisconsin, USA mest känt för sina praktiska trädgårdsmaskiner. När snöskotern dök upp på arenan hittade Bolens genast en perfekt säsongsmaskin som kompletterade trädgårdsmaskinerna fullt ut för de handlare som befann sig i snöbältet i Nordamerika. 1965 gav man sig därför in i snöskoterbranschen och det genom att köpa tillverkningsrätten för den kanadensiska snöskotern Hus-Ski. Hus-Ski var en tvådelad, midjestyrd snöskoter med en dubbelbandad, dragande framdel och en skidförsedd sulky för de åkande bakom. Under Bolens ägo bytte den något udda snöskotern namn till Diablo Rouge (röde djävulen) och fick samtidigt Bolens röda färg. Nu försökte man ”trycka ut” maskinerna på handlarna och man lyckades till viss del. Man insåg samtidigt att man behövde en mer normal snöskotermodell för att hänga med i utvecklingen. Till 1969 års modell hade man också kompletterat modellprogrammet med en mer konventionell modell, Bolens Sprint.
[8] CAMP GAUTO GIRLCAMP
Helgen när januari blev till februari gick Camp Gauto Girlcamp av stapeln. Ett event för tjejer sugna på en trevlig helg i fjällen, med möjlighet att förkovra sig i den ädla konsten snöskoterkörning. Att tillsammans med guider tillbringa timmar i sadlarna och finslipa detaljer, eller helt enkelt bara få tips på hur man blir en bättre skoterförare. Dessutom siktade man från arrangörens håll mot att sätta lite guldkant på tillvaron, med boende i anläggningens finaste stuga, bra mat och lite bubbel.
[9] RETRO Ski-Doo TNT RV
Ski-Doo har alltid tävlat med sin TNT-modell. Sedan 1968 har den sportiga ledskotermodellen varit framgångsrik i standardklasserna och speciellt framgångsrika blev man 1975 då den helt igenom nya modellen TNT RV 245 lanserades. Modellen var framtagen enbart för racing och kom att dominera 250 klassen i USA med eftertryck. Till 1976 tog man fram två konsumentversioner av den sportiga TNT RV-modellen, TNT RV 250 och TNT RV 340. Nu fanns det en låg vindruta och en bränsletank där volymen fördubblats. Man förlängde chassitunneln 13 cm och drivbandet 30 cm. Samtidigt flyttades strålkastaren från nosen upp på huven alldeles under vindrutan. Motorerna var fartvindskylda, slidmatade och man använde här, för första gången hos Ski-Doo, Mikuni VM-förgasare med separat bränslepump i en ledsnöskoter. Den ovanligt breda spårvidden för tiden ställde till det för många snöskoterklubbar. Man blev nämligen tvungen att bredda sina broar! Modellen hade finfina köregenskaper och sålde bra. Den pigga motorn gjorde att man kunde hänga med de flesta 440-modellerna på marknaden. Enda nackdelen var pålitligheten hos de fartvindskylda motorerna. Det fräsigaste man kan ställa ut i en snödriva, sa reklamen! 1976 tillverkade Bombardier 1190 RV 250 och 1500 RV 340.
[10] Skoterresan till Kirkenes Norge
Vi är ett glatt gäng som gillar att åka snöskoter lite längre turer än det normala. Vi är 12 st i gruppen och planerar alltid kommande års resa redan på hösten innan. Då samlas vi på Vindelngallerian i Vindeln för en resumé av fjolåret, eftersnack och bildspel från resan som genomfördes föregående säsong. Den här gången startade resan med bil och släp från Umeå till Nesna i Norge. Kl 04.30 stod vi i hällande regn framför skotrarna som var avlastade på kajen i väntan på Hutigrutten till Kirkenes. Lastning av de sista detaljerna i utrustningen som skulle med på skotern genomfördes under glada tillrop och efter att alla skotrar lastats på båten gled vi iväg på havet norrut. Två och ett halvt dygn tog båtresan upp till Kirkenes med Hurtigrutten. Vi besökte även Mack Ölhallen i Tromsö som ska vara det nordligaste bryggeriet i Norge. Vi hittade och besökte också Polaris Nordkap butiken där vi blev bjuden på kaffe och fika. Väl framme i Kirkenes så väntade en transport med släp på kajen för att ta oss till starten för ”skoterracet”. Efter kontroll av de sista utrustningsdetaljerna så gav alla förare ”tummen upp” till tätkarlen Tomas och så bar det iväg.
[ TESTER ]
[11] LÅNGTEST Yamaha Sidewinder X-TX 146
Efter ett gäng mil sedan senaste skrivningen så har vi fått möjlighet till fler upplevelser, men även små problem som uppstått och som fixats till. Här kommer del 2 av vår skrivning och upplevelser av Yamaha Sidewinder X-TX 146. Krängare bort och skidor ihop! I slutet av vår körning, som vi skrev om i förra numret, lovade vi att återkomma med hur körkänslan förändrades när vi tagit bort krängningshämmarna. Från den tidningen till nu har vi även hunnit med att justerade in skidorna på den smalaste inställningen. Egentligen är det ganska intressant hur små detaljer som justeras på en maskin ger en helt förändrad karaktär på upplevelsen då man kör. Ibland har vi varit med om att man gör stora justeringar som nästan inte känns. Men just borttagningen av krängningshämmarna visade sig ge en följsam karaktär och smidigare körning, oavsett om man gör rejäla pudersvängar på fältet eller vill lägga en sidehill i sidan av en bäckravin. Ser man till att hålla lite gas så framänden kliver upp blir det en behaglig körkänsla även för en nybörjare. Då vi även har valt att justera skidorna så att spårvidden är inställd på det smalaste, så lägger även det till en dimension av lättkördhet främst vid körning i djupsnö då maskinen blir lite smalare.
[12] LÅNGTEST Polaris RMK Khaos 850 155"
Nu har vintern kommit på riktigt! Med mycket snö i fjällen har nästa alla helger under det nya året spenderats på högre höjder. Det har också gett oss en hel del tid bakom styret på denna långtest. Så det ska bli väldigt kul att rapportera lite vad vi hittills upplevt på Khaosen. Khaosens lekfulla sida fortsätter att träda fram i den lösa snön, den välbalanserade maskinen gör att din input som förare ger ett samstämmigt gensvar från hela maskinen. Det är en fantastiskt bra egenskap, det känns aldrig som att skotern kör dig utan du kör skotern. På grund av detta är det viktigt att känna var man lägger vikten under körningen då maskinen kommer reagera snabbt därefter. Just den egenskapen gör den här maskinen så lätt att kontrollera, den går lätt upp på skrå och att hålla den där i alla olika terränger är inga problem. Körningen blir verkligen helt ansträngningslös, allt går så lätt att energin alltid ligger på topp. Under körning i branta partier briljerar verkligen den smala designen av axys chassiet, skidorna och mattan skär in utomordentligt bra i berget så att du alltid har driv framåt. Då Khaosen har en annorlunda boggiestruktur jämfört med Pro RMK:n blir den ju lite mera stojig i de branta backarna. Det jobbar både för och emot maskinen, det som jobbar emot är att skotern blir lite jobbigare att kontrollera då tendenser till att vilja ställa skidorna uppåt träder fram. Något positivt med det är att skotern kör som på rulle i skrå, vilket gör att det nästan är omöjligt att hänga upp
[13] LÅNGTEST Ski-Doo Freeride 154 850 E-TEC
Precis hemkommen från ytterligare en utflykt med nya Ski-Doo Freeride 154” så sjunker man ner i soffan och börjar skriva. Jag kommer på mig själv med att sitta och le medan jag kollar igenom bilderna från dagens körning. Det har nu gått 1,5 månad och den första förälskelsen har nog satt sig lite, till fördel för en mer nyanserad insikt i vad denna snöskoter kan prestera. Men jag är fortfarande nykär. Det är svårt att bli besviken på Freeride 154:an. Den är otroligt lättkörd och ger hela tiden föraren en känsla av total kontroll. Jag har hunnit med ganska exakt 50 mil på 1,5 månad vilket kanske inte är så mycket i dessa kretsar, men säsongen började ju också ganska svagt under december och början av januari och det är först nu i slutet av januari och början av februari som den ”riktiga” vintern anlänt.
[14] LÅNGTEST Arctic Cat Riot X 800
Efter första skrivningen av vår långtest från Arctic Cat har vi nu äntligen fått känna på riktigt bra med snö. De flesta orter i fjällvärlden har visat fint snödjup, något vi självklart tagit nytta av när vi släppt vår Riot fri i pudret. Detta är vad vi ska fokusera mest på denna gång, en fördjupning i hur maskinen trivs utanför leden. Även fast resan bjudit på enormt mycket glädje så har det inte alltid varit en dans på rosor.
[15] Slydog 7” attackskidor del 2
Som nämnts i tidigare artikel så kommer jag den här säsongen att testa ett par Slydog attackskidor med 4” styrstål från Släp in the face AB. Attackskidan är en ny modell säsongen 2018/2019 som är specifikt riktad mot lössnöåkning och som kostar ca 6000 kr för skidor, hooks, skidgummin, monteringssats och styrstål. I den här artikeln kommer jag att gå in mer på hur skidan beter sig i olika fören, hur den påverkat min körning och hur den ändrar karaktären på min skoter.
[16] DRAGBILEN VOLVO XC60 T8 2020
Volvos XC-serie har länge varit synonymt med bra kvalitet, mycket god framkomlighet och en trevlig körupplevelse. Sedan man introducerade T8-motorn på sin nya XC-linje för såväl XC60 som XC90 så har fackpressen skrivit åtskilliga spaltmeter om T8-motorns för- och nackdelar och också den fyrhjulsdrift som kommer med denna teknologi.
[ RACING ]
[17] Emil Tidqvist #812
Nervösa och lite spända inför starten står de uppradade och inväntar grönt ljus för finalracet på ÖSSK Cup. Emil Tidqvist från Stockholm är en av de tävlande som står redo. Han älskar skotersporten och har själv kört skoter i ca tre år, och är taggad till tänderna på att få komma iväg. För två år sedan var det premiär i Europa (Arctic Cat Cup) för den nya 200-kubiksklassen. En efterlängtad klass som fyller upp det stora glapp som tidigare funnits mellan 120 och 550 kubiksklassen, vilket också blev ett naturligt steg för knattarna som annars måste vänta till tolv års ålder för att tävla igen.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se