Navigera dig fram här   Fredagen den 29:e mars 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15288  
  Antal nyheter: 5817  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 8553 st  
  Igår: 29109 st  
  Denna månad:
613067 st
 
  Föreg. månad:
480893 st
 
  Totalt: 85090293 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. sunnne
3. TheOne
4. Swarte
5. Herbert
6. allimac32
7. Alpinemadness
8. Hajen54
9. abbe63
10. Matte202
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 1
 
Välj nummer:

NR 1-2020
Numero Ono 2020

Inte nog med att vi har tittat närmare på Ski-Doos nya Turbomatade 2-takts Summit så har vi också ställt tre högaktuella ledracers mot varandra där bara en blir segrare. Arctic Cat ZR 8000 RR ES 137, Lynx Rave RE 850 E-TEC eller Polaris 850 Indy XC137. Lätt gissat? Inte alls!

Vi tog också och intervjuade friåkar fenomenet Adam Thomelius också. Läs också om Polaris Widetraks historia och hur du enklast gör eget underhåll på din skoter.
Mera: Lavinspecial och att vi följer med backstage med Norum i staterna.
Plus mycket mera!

[ REPORTAGE ]
[1] 1 000 laviner i Sverige under 2019
Skotersäsongen har precis startat upp men hittills har vädrets makter inte varit de mest ”samarbetsvilliga” utan det har varit mer än varierande. Snötillgången till dags datum verkar inte hellre vara den allra bästa, när det är några flingor som faller ena dagen för att sedan övergå i regn och milt väder nästa dag. Till det kommer den intensiva ihållande blåsten med otroligt kraftiga vindar. När gastummen är som ivrigast söker man sig helst till områden där det kan finnas snö och många drar då till fjälls där det just nu också är sparsamt med snödjupet. Då gäller det att inte förivra sig just med tanke på det nyckfulla vädret som varit och framförallt blåsten därtill. Det ger upphov till att snön anhopar sig på ställen som man kanske inte direkt förväntat sig och ger ett underlag för laviner. Här gäller det att vara speciellt vaksam på till synes tilltalande sluttningar men som kan vara ytterst farofyllda. Över 1000 laviner noterades 2019 i Sverige. Vi vet att under föregående vintersäsong noterades det över 1000 utlösta laviner i Sverige. Blickar vi tillbaka så var det i mars 2018 som två skoteråkare utlöste en lavin i Borgafjällsområdet. De satt fast i brottkanten av lavinen och var rädda för att utlösa ytterligare laviner om de gjorde försök att komma ut ur området. Helikopter tillkallades och fick vinscha upp männen efter flera timmars arbete för att kunna rädda dem på ett säkert sätt. Vad är en lavin? Det är snömassor som rasar utför en sluttning. Här finns det olika kategoriseringar beroende på hur de bildats och vad som gör att de kommer på glid. - Flaklaviner - Lössnölaviner - Hängdrivor som rasar - Glidlaviner - Slasklaviner
[2] Ski-Doo 2T Turbo
BRP slog på stora trumman i mitten av januari då man släppte bomben att man numera serietillverkar en 2-takts turbo från fabrik. En motor som sitter i en Summit 165” och som man inom kort kommer att kunna köpa i butik i USA. Turbo 2T Just turbo på 2-takt är vad många drömmer om att få köra. Nu tar BRP ett rejält steg i rätt utvecklingsriktning genom att fabriksmontera en helt ny motorn med turbo i en modifierad Summit. Redan då videon släpptes kunde man se att just denna modell hade nya linjer jämfört med andra Summitmodeller. En stor skillnad är huven som är omformad för att kunna få plats med turbon. Gör man en snabb överblick av modellen så är det även andra detaljer som står ut. Eller vad sägs om shorty tunnel, 3” Powder Max drivband, HPG dämpare i boggin tillsammans med justerbar balatarem, Kashima dämpare i framvagnen, huv i lättviktsmaterial, SHOT, modifierade luftintag där meshtygen numera är skyddade för grenar (äntligen!), ett säte som är pyttelitet för att man snabbt skall kunna byta position. Många av de uppräknade detaljerna känns igen, men just runt framdelen och huven återfinns de flesta olikheterna jämfört med en vanlig Summit. Fortfarande 850 Motorn är i grunden en Rotax 850 med en påmonterad egenutvecklad Turbo. Signumet för denna turbo är att den hela tiden arbetar mot att få motorn att leverera 165 hk, upp till runt 2400 höjdmeter. Om man jämför denna turbomatade motor, mot en vanlig 2-takts motor, så har den normala motorn tappat runt 40 hk vid denna höjd på grund av att det blir mindre syre i luften ju högre upp man kör. Med sina 165 hk så har många frågat sig varför den rent körmässigt blir unik mot övriga konkurrenter i startfältet då hästkraftsantalet, rent siffermässigt, inte skiljer sig så mycket mellan märkena. På BRP tar man sin målbild ett steg längre och beskriver att man utvecklat motoregenskaperna så att man i stort sett skall slippa turbolagg samt ge en snabbare gasrespons redan från låga motorvarv till högre höjd.
[3] TRIPLE X ADVENTURES ELEKTRIFIERAR SKOTERFLOTTAN
Framtiden är redan här säger vissa inom bilindustrin när de talar sig varma för bilar med eldrift. Hur det är med den saken må ännu stå skrivet i stjärnorna, men helt klart kommer elbilar att spela en avgörande roll i våra sätt att transportera oss framöver. Eldrift och batterier håller nu också på att spilla över till andra fordonsslag och även eldrivna snöskotrar börjar dyka upp. Detta är något som eventföretaget Triple X Adventures i Arvidsjaur tagit fasta på och de inleder nu en spännande satsning på elskotrar. Triple X Adventures i Arvidsjaur erbjuder sina kunder en mängd olika upplevelser. Populärast är olika snöskoterevent och körning med hundspann, men man kan även erbjuda isfiske, norrskenssafari, lerduveskytte…
[4] Serviceåtgärder som man själv kan och bör göra
Oavsett vilken typ av mekanisk produkt det gäller så behövs en viss grad av regelbundna service och underhållsåtgärder, och snöskotern är inget undantag från den regeln. Det kan t.ex. gälla lösa skruv/bultförband, ett läckande avgasgrenrör, glaserade variatorremmar och variatorskivor, en trasig eller lös styrskena, kedjesträckning, påfyllning av kylvätska och så vidare…... Dessa kontroller och åtgärder gör att skotern hålls i gott trim, behåller sitt värde längre och kan förhindra att du blir stående ute i terrängen med mindre roliga erfarenheter. Många av dessa servicejobb är av den arten att de med lite god vilja kan utföras under några timmars eller kvällars tidsåtgång. De flesta servicepunkterna kan troligen åtgärdas av dig själv eller med hjälp av någon god vän med mekaniskt handlag. Nu tänker jag inte på de åtgärder och kontroller som kräver datorhjälp, specialutbildning och specialverktyg där de auktoriserade verkstäderna skall göra jobbet. Med denna artikel vill jag beröra ett antal områden som är viktiga att kontrollera frekvent och åtgärda utan att jag för den delen går in i en detaljbeskrivning av varje åtgärd som skulle göra artikeln astronomiskt lång. 1.Oljeläckage, transmissionsolja och kedjesträckning Börja med att visuellt inspektera området runt kedjehuset och runt drivaxeln på chassits insida för att upptäcka eventuellt oljeläckage. Är det fuktigt kring kedjehusets lock och/eller runt drivaxellagrets tätning tyder det på läckage som bör åtgärdas eftersom dessa fel är av den arten att de inte självläker. Kedjan och dreven som finns på kedjehusets insida överför kraften från motorn via variatorerna och transmissionsaxeln ner till drivaxeln. För att hålla ner slitage, temperatur och friktion måste komponenterna på insidan av kedje/växelhuset bada i olja som normalt skall bytas en gång per säsong, eller minst varje 300 mil. Om oljan är ren och utan metallpartiklar är det inte troligt att någon annan åtgärd behövs än ny fräsch transmissionsolja. Uppvisar oljan däremot orenheter och metallpartiklar så finns det goda skäl att öppna kedje/växelhuset och undersöka konditionen på komponenterna för att fastställa varifrån metallpartiklarna kommer och ersätta den eller de felande komponenterna. Syna kedjan så att den inte har spruckna länkar eller blivit för glapp i axlarna. En god regel är att byta kedjan efter ca. 600-700 mil och även tidigare hos de motorstarkaste mountainskotrarna där kedjan ofta drivs av ett litet övre kuggdrev som ger hög belastning på både kedja och drev. Om kedjedreven är fastdragna med bultar var då noga med att lägga låsvätska på gängorna och dra åt dessa bultar noggrant. Många kostsamma haverier har inträffat på grund av lossnade kedjedrevsbultar. Justera kedjans sträckning enligt ägarhandbokens anvisningar och fyll på med för modellen rekommenderad kedje/växellådsolja. Vanligtvis funkar transmissionsolja 75W90, 80W90 eller 75W140. Oljevolymen varierar från modell till modell, men ofta finns någon typ av nivåplugg eller nivåskruv ett stycke upp på kedjehuset eller i kedjehusets lock. Finns ingen ägarhandbok till hands så är det en god tumregel att kedjan bör ha en flexning på 6-7 mm. Vrid sekundärvariatorn framåt-bakåt-framåt för att kontrollera att kedjans deflektion är korrekt efter justeringen. Läs mer i tidningen
[5] HISTORIA Polaris Widetrak
Marknaden för bredbandade snöskotrar med 50 cm brett drivband växte snabbt i Sverige i mitten av 1980-talet och många av snöskoterfabrikanterna hade sina absoluta storsäljare i just det segmentet. Yamaha lanserade sin Viking, Ski-Doo hade sin Trapper 500, Lynx sin populära 5900 modell och Ockelbo satsade hårt på sin 5000 modell. Däremot saknade Polaris en modell i detta växande segment. Första ryktena om att en bredbandad snöskoter, med Polaris namn på, var på gång dök upp senhösten 1987. Det skulle röra sig om ett bygge baserat på ett Polaris Indy 400 chassi med ett 50 cm brett drivband och en vätskekyld, tvåcylindrig motor. Och bygget skulle vara svenskt! Fritidsprodukter på Frösön, generalagent för Polaris i Sverige vid den tiden, med Henry Johansson i spetsen hade med hjälp av sin personal och Motor Teknik i Östersund tagit fram en prototyp till bredbandare, Polaris Widetrak 500. Man hade egentligen fått uppdraget av Polaris Industries ett år tidigare.
[6] PROFILEN Adam Thomelius
Adam Thomelius ambassadör för Arctic cat och välbekant för dom flesta skoterintresserade som ser på skoterfilmer och tittar på galna hopp på sociala media. Adam Thomelius är, om han själv får beskriva sig, en för det mesta glad, impulsiv kille med riktigt mycket energi. - Jag är en kille som jagar adrenalin i allt, är driven och otroligt engagerad i det mesta jag tar mig an. Är det något jag brinner för så vill jag hela tiden utvecklas och pusha gränser, berättar Adam för oss. Startade ung Han började sin skoterkarriär, som många andra, i unga år på utflykt eller i fjällen tillsammans med familj och kompisar, körandes på någon sjö eller öppen yta under uppsikt. - Jag började ta karriären allt mer seriöst i tonåren, då jag slutade med både hockey och fotboll för att kunna köra skoter varenda ledig minut, sommar som vinter. - Jag kände att jag ville göra allt jag kunde för att utvecklas inom skoteråkningen, men visste inte riktigt inom vilket område. Jag började tävla i både backtävlingar och skotercross där jag lyckades med ett SM-guld i backe och efter första året i skotercross så fick jag en elitlicens, fortsätter Adam. Med andra ord så gick det väldigt bra, långt över hans egna förväntningar. Tävlandet var kul och krävande, vilket han också gillade men han kände fortfarande att han ville åstadkomma mera, åka större och tänja mer gränser. Där kom friåkningen med i bilden.
[7] DEKALKIT Hur gör man?
Till denna säsong har vi valt att göra en variant av långtest som inte riktigt är som de vi gjort tidigare. Istället för att testa en ny maskin så har vi tagit en ett år gammal Ski doo Summit X 154” som vi valt att väcka nytt liv i med lite utvalda uppdateringar, utan att för den skull spendera alldeles för mycket pengar. Till att börja med så hämtade vi ut skotern från verkstaden på Northbike i Umeå där den fått sig ett nytt chassi efter en incident förra vintern. Istället för att försöka få fram nya, likadana dekaler till tunneln som tidigare så bestämde vi oss för att ta fram ett nytt custom dekalkit. Att ta bort ett gammalt dekalkit och montera dit ett nytt innebär lite arbete och några små saker att tänka på, vilket vi här tänkte dela med oss av.
[ TESTER ]
[8] Tre aktuella ledracers ställs mot varandra:
Arctic Cat ZR8000 RR ES 137 Lynx Rave RE 3500 850 E-TEC Polaris 850 Indy XC 137 Ledmaskiner med väghållning och starka motorer plus bra med fjädringskomponenter kanske inte står på allas önskelista vilket vi tycker är lite tråkigt. Dessa maskiner är värda mycket mera uppmärksamhet! Här ställer vi tre stycken mycket aktuella ledraces mot varandra och som vanligt kommer det bli någon som blir sist och någon först. Törs ni gissa redan nu?
[9] TEST Ski-Doo Backcountry XRS 154 850 E-TEC
En av årets kanske mest intressanta modell från Ski-Doo som hamnat lite i skymundan, kanske för att den är förvillande lik en Summit X med Expert paketet eller kan det vara för att den är lite obegriplig? Ski-Doo Summit X med Expert paketet och denna Backcountry X-RS 154” 850 E-TEC har samma snygga färgsättning med snyggt dekalkit från fabrik, samma mattlängd på 154” och samma 165 hästar starka Rotaxmotor under de identiska huvarna, men där slutar likheterna. Det är ganska så stor skillnad på de två modellerna. Backcountry modellserien är tänkt, i alla fall vad Ski-Doo själv säger, att vara Ski-Doos 50/50 modellserie. Det betyder att den skall fungera lika bra på som bredvid leden. Vill man ha mer bredvid skall man titta på en Summit och vill man ha mindre skall man titta på en Renegade eller annat. Då, när serien föddes, var den naturliga längden för detta Backcountry segment 146 tum (3708 mm) vilket är rätt så mitt i mellan. Nu ser vi här en 154 tummare (3912 mm). Hur går det ihop egentligen?
[10] TEST Yamaha Sidewinder L-TX GT 137
Med mycket kraft har man alltid kul, Sidewinder modellerna är allt annat än tråkiga. Den här modellen är mer inriktat mot ledkörning, men med lite crossoverinslag skulle jag vilja påstå. Med en blandning av äldre komponenter och en del nya lösningar så ska den här blandrasen nå våra hjärtan. I receptet har vi en turboladdad, kort maskin med mellanhöga kammar, men är det vad som krävs för succé?
[11] FIRST RIDE Lynx Boondocker 3900 600R E-TEC
Nu ska ni läsa noga och ordentligt! Detta är en maskin som många förbiser helt i onödan. Nu har Lynx ändrat sig och äntligen stoppat in en 600 motor i det trevliga Boondocker DS chassiet. Detta är en fantastisk nyhet! Varför jag går igång så mycket på detta är rätt enkelt. Bra framkomlighet, smidig, pålitlig, lyhörd och rolig är den, plus att den kommer i DS-chassiet med korta bandtunneln. Att den bara har 600-motor stör mig inte alls lika mycket som jag tycker att färgsättningen är tråkig, men nu är det ju bara min smak som utrycks här. Priset får man inte heller glömma. 142 900 SEK för en ny lättburkad snöskoter med mycket extra glädje!
[12] LÅNGTEST Arctic Cat Riot X 8000 QS3 ES 146
Detta skoterår har inte varit som alla andra. Mycket har tyvärr handlat om vädret där snön har uppenbarat sig likt en dålig, klichéartad kopia av en Karate kid film, snö on, snö off. Tur vi tog oss tid att åka till fjälls med våra långtestare före jul och då närmare bestämt till 4:e advent för en introduktion och inkörning för att få den första känslan. Inkörning är nog den mest påfrestande delen utav skoteråret på en ny maskin. Både motor samt variatorrem skall köras in och båda är lika viktiga att de får en lugn inkörning från starten så man minskar påföljder av problem under året. Nu lyckades vi hitta av en helg med relativt bra med snö, men tyvärr kanske inte det bästa vädret. För inkörning kändes det ändå helt ok.
[13] Lynx Boondocker RE 3700 850 E-TEC SHOT FIRST RIDE
Lynx ha sett till att göra ett brett modellsortiment som sprider sig över olika storlekar, från lössnö till ledmaskiner, med ett flertal modeller som ligger i crossover segmentet. Boondocker RE är en sådan som har ett tillhåll i just lössnö men även i crossover delen. Men hur unik blir den egentligen? Just RE 3700 modellen gick att få som ”Shorty” modell om man förbeställde sin skoter under våren, till skillnad mot den modell som nu går att köpa med lång tunnel. Den korta tunneln såg vi först på Boondocker DS för ett par år sedan och innan dess hade Chris Burandt skurit av några tunnlar för att få bättre egenskaper i lössnön. Intressant idé att tunneln hänger sig mindre om den är kortare då man karvar skotern genom lite kompaktare snö. Som på det mesta som BRP tillverkar idag sitter det en 850 motor i denna lite kortare Boondocker. Motorn är välkänd för att leverera en snabb initial gasrespons som sedan i mellan och högre registret avtar en aning och blir mer jämförbar med den föregående motorn. Pdriven ser till att få ut all kraft direkt till drivbandet och har en effektiv växlingsförmåga både uppåt och i backshiften. Just snabbheten i backshiften visade sig föregående år då man tightat till avståndet mellan variatorskivorna på primären till det främre variatorskyddet. Tvärsläppte man gasen separerade skivorna direkt på Pdriven vilket gjorde att låg man i full spinn på bakrullen slog variatorremmen ut och via centrifugalkraften slog den i främre infästningen på variatorskyddet och gick av. Årets maskiner är lite annorlunda utformade och hade man en av fjolårets modeller kunde man fila av 5 mm på klacken som stack ut så löste det för det mesta problemet. Kikar vi på sweetspotten på denna modell så har man verkligen lyckats. Lång tunnel, mycket motor, men ändå smidig och körmässigt lätt att kontrollera. Tidigare, då vi körde DS:en som ny, kändes den för enkel att lägga omkull med en rätt snäv sweetspot. RE:n är däremot följsam och enkel att lägga omkull och skapar en enkel körning med lågt insteg, vilket passar kunder både med erfarenhet till de som inte kört lössnö så länge. Korta och snäva svängar eller långa spelar ingen roll. Ingen sväng känns för komplext för att ta och det är enkelt att hitta placeringen av fötterna på fotstegen för bästa balans. Mycket av de positiva köregenskaperna kommer ifrån att man i det nya chassit centraliserat motorn och därigenom vikten vilket gör att man enkelt kan lägga omkull Boondockern och den förblir stabil med känsla av kontroll. Nu är inte denna modell gjord för de maximala pudersluttningarna då längden är den kortaste i RE skaran, men den klarar i många fall av att utnyttja motorns kapacitet och drivbandets kamhöjd för framkomlighet i lössnö.
[14] LÅNGTEST Polaris 850 RMK Khaos 155
De första milen har lagts på den här långtestmaskinen och vi kan helt klart säga att Khaosen förvånar. Vi hade turen att få en omgång snö tidigt, redan i slutet av november, med en bra botten och mycket snö ovanpå så fick man lägga omkull Khaosen och skapa sina första intryck. Därefter fortsatte det falla snö i våra närmsta fjäll så det har ändå hunnit bli en hel del körning. En av de första egenskaperna att lägga märke till var hur motorn samt variatorerna beter sig, de ger en mjuk start följt av ett enormt påslag av kraft i mellanregistret. Detta är lite annorlunda jämfört med konkurrerande märken som de flesta ger en ganska aggressiv start och faller av efter det, här kändes det tvärtom. Man blev glatt förvånad när man trodde att det var kört, sedan tryckte man till gasen ordentligt och all kraft flög ner i 3 tums mattan som genast sköt upp dig ur snön som en torped. Tyvärr så tappar man lite respons när man kör med kedja istället för beltdrive, dock känns det som att mattan kompenserar lite för det. Mattan får bra grepp i nästan all terräng och hjälper dig verkligen ur knipan ifall du oavsiktligt stannar till på fel ställe. Sedan är det här ju en smaksak, personligen gillar jag en matta med höga kammar för maskinen blir lite roligare och ”rullevänligare”. Men vill du t ex köra bland tajta träd så är det väl mer rekommenderat med en 2,6 tums matta och beltdrive för den förbättrade gasresponsen, samt att 2,6 tums matta inte förflyttar lika mycket snö och håller nere skidorna i backen.
[15] Lynx Commander 600R E-TEC FIRST RIDE
Lynx bästsäljare har fått en enorm uppdatering, med det nya Radien X chassit ser Commandern bättre ut än någonsin. Den erbjuder fler utrustningsmöjligheter och mer finesser än tidigare, allt för att göra maskinen mer mångsidig. En crossovermaskin med en mindre motor men förvånansvärt med kraft och balans. Kommer Commandern fortfarande vara en lika stor hit som tidigare år eller kommer den med dessa nya uppdateringar falla pladask?
[16] Ski-Doo MXZ X-RS 600R E-TEC FIRST RIDE
En gång i tiden var det ledskotrar likt den här som var vad alla ville ha och när man har kört en skoter som denna kan man förstå det. Det är så kul att köra aktivt och med en sådan kontroll som du har med den här maskinen längs leden. Många av er som bara burkar en hit och dit borde ta en provtur tycker jag. Topp of the line dämpare i form av KYB runt om med Easy-Adjust för enkel justering. Justerbart är även styret, framåt eller bakåt för bästa anpassning till just din körställning. På leden Helt enkelt underbar! Bättre än så hittar man inte just nu i mitt tycke. Sittställningen är så skön. Dynan har bra struktur och stoppning för maximal kontroll och tillsammans med det justerbara styret kan man trixa fram just det där sista för att snabbt och smidigt få en perfekt personlig körställning utan att man måste köpa eftermarknadsprodukter. Chassits utformning är väl genomtänkt för att man snabbt skall kunna förflytta sig och burka ut maximalt för att mjölka ur allt ur motorn och därmed farten på leden. Panelerna är mjuk mot knäna vilket verkligen uppskattas under aktiv ledkörning och fotpinnarna som kommer med denna MXZ:a är bra. Utan dessa hade det inte gått helt enkelt. Kontrollen är här. Stabilt chassi genomgående, oavsett om man tar kurvorna allt för fort eller bromsar allt för sent så beter den sig stabilt och som man förväntar sig. Mycket av detta är självklart chassits förtjänst men också just att man har sådan bra sittställning. Framvagnen och boggin samarbetar mycket bra tillsammans och tillsammans med dämparna blir resultatet just så här bra! Mätarna är som på de flesta modellerna från Ski-Doo nya och de är informativa och enkla att läsa av, även om jag inte gillar designen men det är ju bara en smaksak. Mätarna ändrar färg efter ljuset vilket fungerar mycket bra.
[17] LÅNGTEST Ski-Doo Freeride 154 850 E-TEC
Det här blir artikelförfattarens allra första långtestmaskin och det är inte utan att förhoppningarna är satta väldigt högt. Känslan av att hämta ut en helt ny snöskoter är också lite unik – man blir som ett barn på julafton. Ski-Doo’s Freerideserie har ju ett antal år på nacken och börjar snart vara lika etablerade som Ski-Doo Summit, så nyhetsvärdet kanske inte är lika högt som t ex en Polaris Khaos just detta år . Men det är fortfarande en otroligt spännande maskin att utforska och lära känna i detalj! Till detta år så valde Ski-Doo en blåvit-färgsättning på Freerideserien. Det var faktiskt denna färg som delvis fällde avgörandet när valet av maskin gjordes. Det här är en otroligt snygg snöskoter (i författarens ögon) och jämför man t ex med en Ski-Doo Summit X med grön/blå färg så är Freeriden, helt subjektivt, mer tilltalande. Långtestexemplaret är 154-tumsversionen av Ski-Doo Freeride och det ger maskinen en riktigt bra bärighet och också ett grepp i mattan som med sina tretumskammar klöser fast rejält i snön och ger en trygghet i branta medlut såväl som enastående fäste i motlut. Säsongen började ju vädermässigt lite skakigt i år, men nu mot juletid så har inlandet och fjällen fått ganska signifikanta mängder snö som gör testandet av Freeride 154:ans lössnöegenskaper lättare. Och hur går det då? Ja, till att börja med så är ju tMotionboggin och PowderMax-mattan med FlexEdge riktigt trevliga när man skall skråa. Under flera tillfällen så testas möjligheten att ligga länge på brant skrå och hålla linjen och betyget är - mycket väl godkänt.
[18] FIRST RIDE Lynx Xtrim LX 600 ACE
Var just denna maskin passar in i modellfloran är inte helt solklart. En del anser att den är årets fiskeskoter, medan andra anser att den kommer ha sitt tillhåll på uthyrningsmarknaden eller vara en bra instegsmaskin för touringfantasten. Förslagen är många och vi skall se om vi kan bringa större klarhet kring dessa funderingar. 600 ACE motorn har många år på nacken sedan den först såg dagens ljus. Nu, några uppgraderingar senare, har den ett fast grepp på ett antal BRP modeller. I år ser vi det sista av 500 fläkt modellerna på marknaden och i just det motorsegmentet kan man anta att 600 ACE kommer att finnas och ta ett än starkare grepp genom sin 4-taktsteknik. Många ser idag positivt på att köpa 4-taktare som är miljövänligare jämfört med de tidigare 550 fläktmotorerna med förgasare. Dessutom kan man ställa motor i 3 olika körlägen beroende på vem som skall köra den eller om man vill köra rejält ekonomiskt
[19] LÅNGTEST Yamaha Sidewinder X-TX 146"
Av fyra långtestmaskiner har vi tagit oss an ett turbomonster som detta år kommer i en längre version. För två år sedan körde vi den då kortare varianten med 141” drivband som långtest. En modell vi trivdes med och körde över 2 säsonger. Med dragkrok i högsta hugg fick vi även med oss uteköket till det för dagen utvalda basecampen. Numera är längden 146” fast med en 154” bandtunnel. Så frågan är var passar denna modell in? Det är dags att rapportera vad vi upplevt fram tills nu, vilket är en hel del. 141” till 146” I vintras då vi körde de nya modellerna så presenterades Sidewindern X-TX med en 146” drivband. En längd som känns bekant från många andra tillverkare och som nu även Yamaha erbjuder. Vi kan inte annat än säga att vi blev imponerade och intresserade vid testkörningen då den paddlade sig fram i djupsnön med stabilitet och känsla. Valet av långtest föll på denna modell både på grund av motorprestandan samt att den blivit längre. En modell som är lite mer ledinspirerad men som vi garanterat kommer ta ut i lössnön precis som vår tidigare 141:a.
[20] DRAGBILEN FORD RANGER WILDTRAK
Det är utan tvivel då man sätter sig i en amerikanskbyggd bil att den luktar arbetsbil lång väg, särskilt då den ingår i Ranger familjen. En Ranger med modernt utseende och som numera tas till Sverige med två motoralternativ där vi fått möjligheten att testa den nyare varianten i form av en diesel med biturbo på hela 500 Nm vridmoment. En något mindre motor än sin föregångare men som ändå ger både kraft och hästkrafter för arbete och dragförmåga som passar en bred publik. En amerikansk pickup är något många suktar över. Jänkarna är kända för att göra fordon som gillar att dra och lastas mycket på. Många vänder initialt blicken mot Dodge men där brukar prislappen oftast skjuta i höjden. Just Ranger är en modell där man får det mesta på köpet redan från start. Genom att välja någon av de fördefinierade modellerna får man med lite olika i startpaket typ motoralternativ, storlek m m. Sedan finns det några mindre val man måste göra, typ manuell eller automatisk växellåda, färger, dragkrok m m för en slutlig produkt. Just när det gäller dragkrok kan man välja bland lite olika alternativ där den med maximal släpvagnsvikt ligger på 3500 kg. Utsidan har traditionella pickuplinjer med en instegsramp nedanför dörren som standard. Modellen vi körde kallas för Double Cab Wildtrak i listorna då man även har 3 säten bak. Denna modell är den mest utrustade av alla med 8” pekskärm där man kan ställa in allt från radiokanaler, se över bilens system och inställningar, musiksystem, navigationssystem till att koppla upp sin mobiltelefon för att spela musik. Utöver detta är skärmen kopplad till backkameran så man har bra överblick bakåt även i mörker, förutom backsensorerna som är standard. Nämnvärt är också att den har ett 220 volts integrerat uttag, samt att man kan montera en dieselvärmare eller motor-/kupé-värmare för de kallare vinterdagarna.
[ RACING ]
[21] Eagle River
För 19:e året i rad så tävlar man med vintageklasserna på legendariska Eagle River Derby Track. Vintage, eller veteran, är så stort i USA att man har valt att köra WC en helg före den riktiga derby weekenden. Vad sägs om nästan 800 startande i 46 klasser? I år deltog 2 svenskar i form av Mattias Andersson och Marcus Nyström. Mattias är mannen som varit helt outstanding sista åren i SnoPro Scandinavia serien och som har kört på Eagle River banan vid ett flertal tillfällen sedan 2012 (alltså några år före isovalens återkomst). Marcus Nyström är mest känd som mannen bakom Ljusvattnet Skoterskrot och en av killarna som jobbat hårt för att få tillbaka isoval som gren i Sverige. Tillsammans hade teamet också med sig en mekaniker från Motormecano i Skellefteå, Roger Mikaelsson. Väl på plats fick man också lite extra hjälp av Jerry Bettin som dels drivit ett eget Pro Champ team med sonen Brad Bettin, men som även varit mekaniker åt Brad Hulings. Ni som var med på slutet av -70 talet minns kanske den mustaschprydde Scorpionföraren som var här och tävlade i SnoPro Scandinavia. Resan startade redan på nyårsdagen, flyg via Arlanda, Frankfurt och sedan till Chicago, vidare i hyrbil ca 6,5 timme till Arbor Vitae i Wisconsin. Där har man förvarat en trailer hos bröderna Jim och Mike Lehman. Två bröder som tävlat under många, många år och som vunnit World Championship vid ett flertal tillfällen.
[22] Oskar Norums USA äventyr
Vad har dina förberedelser för resan varit? Oskar slutade sitt heltidsjobb som asfaltsläggare på Svevia 2 månader tidigare än vad han brukar ha gjort tidigare år för att hinna med träning framför allt, men även förberedelser inför USA äventyret. Träningen har mestadels bestått av cykling som hans vän Erik Nygren hjälpt honom med. Erik är aktiv inom cykling och har varit till stor hjälp för Oskars fysträning. Många timmar på gymmet har de också blivit.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se