FIRST RIDE SKI-DOO FREERIDE 154 850 E-TEC TURBO R
Freeride är en populär modell som tilltalar alla som gillar både lössnö och de där episka hoppen. Motorn med turbo ger hela 180 hk och snabb gasrespons upp till ca 2000 meter. När den uppdaterade Freeriden kom var det många som drog liknelsen att den såg ut som en Ninja Turtles, vilket man kanske kan tycka, men nu när vi vant oss vid designen har den både finess och en färgsättning som utmärker sig.
850 Turbo R motorn
Denna modell kommer med 850 Turbo R motorn och är det värsta som BRP har i tvåtaktsväg. En motor som skall leverera 180 hk upp över 2000 höjdmeter. Nu har vi inte så höga berg i Sverige, men man behöver bara komma över 500 meter så känner man skillnaden. Ligger man sedan över 1000 meter och kör går inte skillnaden obemärkt förbi i jämförelse med samma motor utan turbo. Denna tvåtaktsturbo ger ett omedelbart svar när man trycker in gasen och den har ett bra flås i sig. En skön känsla är att man har en sömlös övergång från initial accelerationsfas från 2-taktsmotorn tills turbon trycker in med full kraft. Den här övergången ska bara kännas som ett drag i armarna när man håller fast sig i styret. Det är även den känsla man får när man kör på högre höjder, man känner kraften från motorn bita sig kvar på samma sätt som på 0 meters höjd.
154” en vänlig längd för merparten
Idag är det en viss hype att köra korta mountainmaskiner. Korta modeller gör att man kan köra mer aggressivt och göra tightare svängar i svårare terräng. Det kräver även mer från föraren då maskinen blir lite svårare att köra och lite vingligare, men där framkomligheten dras ned en aning i jämförelse med en modell på 154”. Med en längd på 154” hittar dock många ett bra mellanläge med en skoter som passar de flesta körtillfällen och platser. Ser man till den generelle föraren så kör man oftast på lite öppnare ytor och inte i snårig skog där man behöver göra vändningar på liten plats, vilket gör att denna längd passar bra. Skulle man vilja köra en tur i sämre terräng så finns inget hinder i det. Man får lita till längden och använda motorn på ett aggressivare sätt tillsammans med kroppen för att lägga ned maskinen och ta sig runt hindren i skogen. Själva mo-dellen Freeride är lite stabilare i jämförelse med en Summit så det krävs, oavsett plats man kör på, att man är mer aktiv som förare.
Missa inte alla nyheter och tester.
Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden
|