Navigera dig fram här   Lördagen den 20:e augusti 2022
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15260  
  Antal nyheter: 5724  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 1493 st  
  Igår: 4461 st  
  Denna månad:
129148 st
 
  Föreg. månad:
182262 st
 
  Totalt: 79829481 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. FrankJScott
3. Hajen54
4. abbe63
5. Matte202
6. Liddo
7. Hajen67
8. Mtech94
9. Skoter20
10. ATV2021
 
 
Här är du: I tidningen: 2022, nr 3 > Artikel: LÅNGTESTRAPPORT ARCTIC CAT M 8000 HARDCORE ALPHA ONE 146
 

LÅNGTESTRAPPORT ARCTIC CAT M 8000 HARDCORE ALPHA ONE 146



Nu har vi hunnit med en massa mil på vår långtestmaskin. Det är intressant att vi redan nu hunnit med nästintill alla snötyper som en skotersäsong kan ge. Redan nu har vi hunnit köra i allt från lössnö, hård skare till lite lätt vårkörning med mjukare blötsnö.

Balans i 2 riktningar
Tidigt under säsongen blev det en hel del lössnöskörning där vi hittade balansen i maskinen. Just balansen och att man känner sig trygg med att kunna köra med en upprest maskin är viktigt för att kunna ta sig fram i mer teknisk terräng. Drivlinan ser till att man får snabb respons från gaspådrag och just detta gör att Hardcoren gärna vill kliva upp med fronten och stegra sig uppåt. Har man bara upptäckt hur man skall placera fötterna för bästa balans så lutar man sig enkelt lite framåt och låter maskinen kliva upp med fronten. Rent krasst så känns det initialt ovanligt för den som inte kört en kort modell tidigare. Men körtekniken gör att man kan fortsätta körningen uppför branten då drivbandet vill äta sig genom snön och ge drivet framåt om än nosen pekar lite uppåt. När man kör och balanserar sig framåt i terrängen är det inte bara i sidled man behöver balansen. Det är lika mycket balans i längdriktningen. Här handlar det mer om att antingen trycka ned nosen genom att flytta fram kroppen så man får mer grepp, eller så lutar man sig lite bakåt så nosen kliver upp en aning så man kan ändra riktning genom att ändra vikten i sidled på maskinen. Det finns även situationer när man vill få upp nosen så man med hjälp av drivbandet kan gräva sig ned och ut ur en sluttning.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se