Rotax 850 E-Tec Turbo motor del 2
Ett problem som alla ”muskelmaskiner” mer eller mindre brottas med är temperaturen i variatorsystemet och variatorremmen. Variatorsystemet jobbar ju med friktion mellan variatorernas skivor och variatorremmen och friktion genererar ju värme.
Högre motoreffekt kräver högre friktion för att slirningen mellan variatorskivorna och variatorremmen inte skall bli för stor. För att klara detta hårda sidotryck mot variatorskivorna utan att deformeras måste måste variatorremmen göras hårdare vilket samtidigt gör att den lättare slirar mot variatorskivorna.
Långa fullgasperioder, speciellt i tungt motstånd som till exempel i djup snö, kan därför generera så hög temperatur att variatorremmen helt enkelt havererar.
Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden
|