Navigera dig fram här   Lördagen den 16:e januari 2021
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15168  
  Antal nyheter: 5576  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 2562 st  
  Igår: 7698 st  
  Denna månad:
100922 st
 
  Föreg. månad:
225445 st
 
  Totalt: 75717153 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. scom851
2. FrankJScott
3. sunnne
4. willamqjw
5. ylq
6. Erika05
7. CSCCCA
8. profibrahim
9. Porroofficii
10. Utdstuiaolup
 
 
Här är du: I tidningen: 2020, nr 6 > Artikel: Rotax 850 E-Tec Turbo motor del 2
 

Rotax 850 E-Tec Turbo motor del 2


Ett problem som alla ”muskelmaskiner” mer eller mindre brottas med är temperaturen i variatorsystemet och variatorremmen. Variatorsystemet jobbar ju med friktion mellan variatorernas skivor och variatorremmen och friktion genererar ju värme.
Högre motoreffekt kräver högre friktion för att slirningen mellan variatorskivorna och variatorremmen inte skall bli för stor. För att klara detta hårda sidotryck mot variatorskivorna utan att deformeras måste måste variatorremmen göras hårdare vilket samtidigt gör att den lättare slirar mot variatorskivorna.
Långa fullgasperioder, speciellt i tungt motstånd som till exempel i djup snö, kan därför generera så hög temperatur att variatorremmen helt enkelt havererar.

Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!

Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!

Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se