Navigera dig fram här   Måndagen den 30:e november 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15102  
  Antal nyheter: 5567  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 2696 st  
  Igår: 2813 st  
  Denna månad:
297714 st
 
  Föreg. månad:
257697 st
 
  Totalt: 75384570 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. Erika05
3. CSCCCA
4. sunnne
5. profibrahim
6. Porroofficii
7. Utdstuiaolup
8. Autdv
9. willamqjw
10. Laudantium
 
 
Här är du: I tidningen: 2020, nr 5 > Artikel: RETRO John Deere Sprintfire 1983
 

RETRO John Deere Sprintfire 1983


Snöskoterbranschen hade det riktigt besvärligt under säsongen 1981/82. Året före hade Arctic Cat inkl. Scorpion kastat in handduken. Under året såldes Polaris till Textron, Kawasaki var satt i likvidation och Moto-Ski höll på att slukas helt av Ski-Doo. Mitt i allt detta var det överraskande nog John Deere som satsade stort på ett helt nytt koncept, världens första vätskekylda snöskoter med direkt-drift.
Fördelar med direkt-drift
John Deere introducerade direkt-driften hösten 1977 på sin lilla Spitfire modell. Det nya transmissionskonceptet sparade vikt och eliminerade i runda slängar 40 detaljer bl. a ett tungt kedjehus. Att montera sekundärvariatorn direkt på drivaxeln sänkte även maskinens tyngdpunkt och ökade samtidigt driftsäkerheten. Tyvärr försämrades prestandan något, speciellt om det gick tungt i djupsnön. Polaris nappade på denna innovation 1981 och kom att använda tekniken i sina Cutlass-, Star- och Sprintmodeller t o m 1990. Arctic Cat hade både JAG- och Puma-modeller klara med direktdrift men tyvärr gick företaget i konkurs innan de nyheterna nådde marknaden.
Sprintfire, och den fläktkylda varianten Snowfire, visade på att John Deere satsade framåt trots att det var tufft för snöskoterbranschen och man ville samtidigt utveckla den och bryta ny mark.
Den Kawasakibyggda Fireburst motorn i Sprintfire kyldes med hjälp av en tunnelmonterad värmeväxlare. Fördelarna med vätskekylning var ökad bränsleeffektivitet, lägre buller och mindre motorslitage. Bränsleekonomin var grym, strax under en liter/mil! En bidragande orsak till det var att maxeffekten togs ut vid ett så lågt motorvarvtal som 6000 v/min. Motorn hade brytarlöst tändningssystem och separatsmörjning.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se