Navigera dig fram här   Måndagen den 30:e november 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15102  
  Antal nyheter: 5567  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 2603 st  
  Igår: 2813 st  
  Denna månad:
297621 st
 
  Föreg. månad:
257697 st
 
  Totalt: 75384477 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. FrankJScott
2. Erika05
3. CSCCCA
4. sunnne
5. profibrahim
6. Porroofficii
7. Utdstuiaolup
8. Autdv
9. willamqjw
10. Laudantium
 
 
Här är du: I tidningen: 2020, nr 5 > Artikel: Rotax 850 E-Tec Turbo motor
 

Rotax 850 E-Tec Turbo motor


Alla motorer, liksom vår egen kropp, är starkt beroende av luft (syre). Lägre syrehalt ger lägre prestationsförmåga både för oss och för förbränningsmotorer. Vi vet också att luftens syrehalt minskar med ganska exakt 1% för varje 100-meter vi kommer upp i höjdläge.
Detta får då till följd att förbränningsmotorns effekt minskar med motsvarande kurva.
Vilket betyder att en motor, i detta fall den rubricerade motorn men utan turbo, tappar motsvarande antal procent i effekt som de facto betyder att vid 1000 meters höjd producerar den motor som vid havsnivå ger 165 hk inte mer än 148,5 hk.
För oss som inte så ofta kör på höjder över 1000 m har denna effektminskning kanske inte någon avgörande betydelse, men för de som vanligen kör på höjder kring 3000 m och däröver blir effektminskningen mycket märkbar. Eftersom man då tappat 30% motoreffekt och inte längre har mer än ca 115 hk att leka med, vilket betyder att man har ca 10 hk mindre än vad en modern 600 cc motor ger vid havsnivå!!
I 4-taktsmotorer har man sedan många år löst problematiken med turbokonvertering som ser till att turbofläkten matar in mera luft (syre) när så krävs för att behålla eller öka effekten. 4-taktsmotorn har i detta sammanhang den fördelen att den kan tåla högre laddtryck utan att kolvarna smälter. Den tänder ju endast vartannat slag vilket ger kolvarna dubbelt så lång avkylningstid, samt att de har optimal oljekylning av kolvarnas undersidor vilket gör att kolvarnas temperatur inte är kritisk på samma sätt som i en 2-taktsmotor.

Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!

Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!

Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se