Navigera dig fram här   Onsdagen den 8:e april 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14849  
  Antal nyheter: 5541  
  Meddelanden: 68505  
  Sidvisningar:  
  Idag: 8991 st  
  Igår: 5576 st  
  Denna månad:
58412 st
 
  Föreg. månad:
214183 st
 
  Totalt: 73397493 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Jonesy
2. Ullamepudian
3. Sitbla
4. owens
5. teemeng01
6. TravisKTyson
7. nanyangddmotor
8. poecurrencyigvault
9. Mollitiaotam
10. RemeMoon
 
 
Här är du: I tidningen: 2020, nr 2 > Artikel: RETRO Ski-Doo TNT RV
 

RETRO Ski-Doo TNT RV


Ski-Doo har alltid tävlat med sin TNT-modell. Sedan 1968 har den sportiga ledskotermodellen varit framgångsrik i standardklasserna och speciellt framgångsrika blev man 1975 då den helt igenom nya modellen TNT RV 245 lanserades. Modellen var framtagen enbart för racing och kom att dominera 250 klassen i USA med eftertryck.
Till 1976 tog man fram två konsumentversioner av den sportiga TNT RV-modellen, TNT RV 250 och TNT RV 340. Nu fanns det en låg vindruta och en bränsletank där volymen fördubblats. Man förlängde chassitunneln 13 cm och drivbandet 30 cm. Samtidigt flyttades strålkastaren från nosen upp på huven alldeles under vindrutan. Motorerna var fartvindskylda, slidmatade och man använde här, för första gången hos Ski-Doo, Mikuni VM-förgasare med separat bränslepump i en ledsnöskoter. Den ovanligt breda spårvidden för tiden ställde till det för många snöskoterklubbar. Man blev nämligen tvungen att bredda sina broar! Modellen hade finfina köregenskaper och sålde bra. Den pigga motorn gjorde att man kunde hänga med de flesta 440-modellerna på marknaden. Enda nackdelen var pålitligheten hos de fartvindskylda motorerna.
Det fräsigaste man kan ställa ut i en snödriva, sa reklamen! 1976 tillverkade Bombardier 1190 RV 250 och 1500 RV 340.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se