FOX QS dämpare i olika modeller
QS dämparna har funnits några år i olika utföranden och återfinns i år på bland annat Yamaha B-TX, samt X-TX. Just QS3 (Quick Switch 3) är FOX snabbställbara dämpare i 3 olika lägen för mjuk, medium samt hård inställning. På vissa av dämparna visar den längre delen på vredet vilket läge som är dämparen är i. Annars är en enkel regel att medsols blir dämparen hårdare och således mjukare då man vrider vredet tvärtom. Själva vredet är enkelt att få grepp om även med handskarna på. Genom att dämparen endast har tre inställningar så är skillnaden desto större mellan de olika lägena, vilket man även känner av i förarsätet. Tittar man på dämpningskaraktären kan man utgå från det mjuka respektive det hårda läget som ytterligheter. Läge 2, som ligger mitt emellan, liknar mer den mjuka inställningen från början och närmar sig den hårdare inställningen då kompressionskraften ökar. Dämparen har även en fjäder som är förspänd för att ge returen på dämparen sin karaktär. Även baktill sitter det en QS3 dämpare som har justeringen och reservoaren vänd nedåt mot drivbandet. Beroende på skotermodell är det antingen en FOX 1.5 eller 2.0.
FIST
FOX har fokuserat på att tätningen vid pistongen skall få en så lång levnadstid som möjligt. Tekniken har man kallat för FIST som står för FOX Ice Scraper Technology. I botten har man en extra stark tätning, samt en del som ser till att hålla pistongen fri från is som annars skadar tätningen så oljan i dämparen blir förorenad och ger sämre dämpningsförmåga. Chansen finns även att tätningen helt spricker så man får en cykelpump istället. Dämparna är även anpassade för att klara av ett högt flöde vilket det innebär då framvagnen får en kraftig smäll från ett gupp. Själva pistongen är härdat och kromat där dämparkroppen är gjort i 6061-T6 aluminium som är en blandning av aluminium, magnesium, samt kiseldioxid för att få en hårdare och mer robust metall.
|