Navigera dig fram här   Torsdagen den 9:e april 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14849  
  Antal nyheter: 5541  
  Meddelanden: 68505  
  Sidvisningar:  
  Idag: 108 st  
  Igår: 9360 st  
  Denna månad:
58889 st
 
  Föreg. månad:
214183 st
 
  Totalt: 73397970 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Jonesy
2. Ullamepudian
3. Sitbla
4. owens
5. teemeng01
6. TravisKTyson
7. nanyangddmotor
8. poecurrencyigvault
9. Mollitiaotam
10. RemeMoon
 
 
Här är du: I tidningen: 2020, nr 2 > Artikel: FOX QS dämpare i olika modeller
 

FOX QS dämpare i olika modeller

QS dämparna har funnits några år i olika utföranden och återfinns i år på bland annat Yamaha B-TX, samt X-TX. Just QS3 (Quick Switch 3) är FOX snabbställbara dämpare i 3 olika lägen för mjuk, medium samt hård inställning. På vissa av dämparna visar den längre delen på vredet vilket läge som är dämparen är i. Annars är en enkel regel att medsols blir dämparen hårdare och således mjukare då man vrider vredet tvärtom. Själva vredet är enkelt att få grepp om även med handskarna på. Genom att dämparen endast har tre inställningar så är skillnaden desto större mellan de olika lägena, vilket man även känner av i förarsätet. Tittar man på dämpningskaraktären kan man utgå från det mjuka respektive det hårda läget som ytterligheter. Läge 2, som ligger mitt emellan, liknar mer den mjuka inställningen från början och närmar sig den hårdare inställningen då kompressionskraften ökar. Dämparen har även en fjäder som är förspänd för att ge returen på dämparen sin karaktär. Även baktill sitter det en QS3 dämpare som har justeringen och reservoaren vänd nedåt mot drivbandet. Beroende på skotermodell är det antingen en FOX 1.5 eller 2.0.

FIST
FOX har fokuserat på att tätningen vid pistongen skall få en så lång levnadstid som möjligt. Tekniken har man kallat för FIST som står för FOX Ice Scraper Technology. I botten har man en extra stark tätning, samt en del som ser till att hålla pistongen fri från is som annars skadar tätningen så oljan i dämparen blir förorenad och ger sämre dämpningsförmåga. Chansen finns även att tätningen helt spricker så man får en cykelpump istället. Dämparna är även anpassade för att klara av ett högt flöde vilket det innebär då framvagnen får en kraftig smäll från ett gupp. Själva pistongen är härdat och kromat där dämparkroppen är gjort i 6061-T6 aluminium som är en blandning av aluminium, magnesium, samt kiseldioxid för att få en hårdare och mer robust metall.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se