Navigera dig fram här   Tisdagen den 25:e februari 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14804  
  Antal nyheter: 5509  
  Meddelanden: 68505  
  Sidvisningar:  
  Idag: 541 st  
  Igår: 6279 st  
  Denna månad:
210153 st
 
  Föreg. månad:
242034 st
 
  Totalt: 73095109 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Esttabo
2. scom851
3. Haggerty
4. Pariatura
5. sunnne
6. FrankJScott
7. debit99
8. salvatorejoyner
9. Beauvais
10. charleneliu
 
 
Här är du: I tidningen: 2020, nr 1 > Artikel: Lynx Boondocker RE 3700 850 E-TEC SHOT FIRST RIDE
 

Lynx Boondocker RE 3700 850 E-TEC SHOT FIRST RIDE


Lynx ha sett till att göra ett brett modellsortiment som sprider sig över olika storlekar, från lössnö till ledmaskiner, med ett flertal modeller som ligger i crossover segmentet. Boondocker RE är en sådan som har ett tillhåll i just lössnö men även i crossover delen. Men hur unik blir den egentligen?

Just RE 3700 modellen gick att få som ”Shorty” modell om man förbeställde sin skoter under våren, till skillnad mot den modell som nu går att köpa med lång tunnel. Den korta tunneln såg vi först på Boondocker DS för ett par år sedan och innan dess hade Chris Burandt skurit av några tunnlar för att få bättre egenskaper i lössnön. Intressant idé att tunneln hänger sig mindre om den är kortare då man karvar skotern genom lite kompaktare snö.

Som på det mesta som BRP tillverkar idag sitter det en 850 motor i denna lite kortare Boondocker. Motorn är välkänd för att leverera en snabb initial gasrespons som sedan i mellan och högre registret avtar en aning och blir mer jämförbar med den föregående motorn. Pdriven ser till att få ut all kraft direkt till drivbandet och har en effektiv växlingsförmåga både uppåt och i backshiften. Just snabbheten i backshiften visade sig föregående år då man tightat till avståndet mellan variatorskivorna på primären till det främre variatorskyddet. Tvärsläppte man gasen separerade skivorna direkt på Pdriven vilket gjorde att låg man i full spinn på bakrullen slog variatorremmen ut och via centrifugalkraften slog den i främre infästningen på variatorskyddet och gick av. Årets maskiner är lite annorlunda utformade och hade man en av fjolårets modeller kunde man fila av 5 mm på klacken som stack ut så löste det för det mesta problemet.

Kikar vi på sweetspotten på denna modell så har man verkligen lyckats. Lång tunnel, mycket motor, men ändå smidig och körmässigt lätt att kontrollera. Tidigare, då vi körde DS:en som ny, kändes den för enkel att lägga omkull med en rätt snäv sweetspot. RE:n är däremot följsam och enkel att lägga omkull och skapar en enkel körning med lågt insteg, vilket passar kunder både med erfarenhet till de som inte kört lössnö så länge. Korta och snäva svängar eller långa spelar ingen roll. Ingen sväng känns för komplext för att ta och det är enkelt att hitta placeringen av fötterna på fotstegen för bästa balans. Mycket av de positiva köregenskaperna kommer ifrån att man i det nya chassit centraliserat motorn och därigenom vikten vilket gör att man enkelt kan lägga omkull Boondockern och den förblir stabil med känsla av kontroll.
Nu är inte denna modell gjord för de maximala pudersluttningarna då längden är den kortaste i RE skaran, men den klarar i många fall av att utnyttja motorns kapacitet och drivbandets kamhöjd för framkomlighet i lössnö.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se