Navigera dig fram här   Tisdagen den 29:e september 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15015  
  Antal nyheter: 5558  
  Meddelanden: 68505  
  Sidvisningar:  
  Idag: 724 st  
  Igår: 10972 st  
  Denna månad:
241267 st
 
  Föreg. månad:
252846 st
 
  Totalt: 74811831 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Gordon58
2. scom851
3. Reni1123
4. pukamai
5. TomCl16
6. jiuer7845
7. Banning
8. sunnne
9. tasyabilla
10. FrankJScott
 
 
Här är du: I tidningen: 2020, nr 1 > Artikel: Serviceåtgärder som man själv kan och bör göra
 

Serviceåtgärder som man själv kan och bör göra


Oavsett vilken typ av mekanisk produkt det gäller så behövs en viss grad av regelbundna service och underhållsåtgärder, och snöskotern är inget undantag från den regeln.
Det kan t.ex. gälla lösa skruv/bultförband, ett läckande avgasgrenrör, glaserade variatorremmar och variatorskivor, en trasig eller lös styrskena, kedjesträckning, påfyllning av kylvätska och så vidare…...
Dessa kontroller och åtgärder gör att skotern hålls i gott trim, behåller sitt värde längre och kan förhindra att du blir stående ute i terrängen med mindre roliga erfarenheter.

Många av dessa servicejobb är av den arten att de med lite god vilja kan utföras under några timmars eller kvällars tidsåtgång. De flesta servicepunkterna kan troligen åtgärdas av dig själv eller med hjälp av någon god vän med mekaniskt handlag. Nu tänker jag inte på de åtgärder och kontroller som kräver datorhjälp, specialutbildning och specialverktyg där de auktoriserade verkstäderna skall göra jobbet.
Med denna artikel vill jag beröra ett antal områden som är viktiga att kontrollera frekvent och åtgärda utan att jag för den delen går in i en detaljbeskrivning av varje åtgärd som skulle göra artikeln astronomiskt lång.

1.Oljeläckage, transmissionsolja och kedjesträckning
Börja med att visuellt inspektera området runt kedjehuset och runt drivaxeln på chassits insida för att upptäcka eventuellt oljeläckage. Är det fuktigt kring kedjehusets lock och/eller runt drivaxellagrets tätning tyder det på läckage som bör åtgärdas eftersom dessa fel är av den arten att de inte självläker.
Kedjan och dreven som finns på kedjehusets insida överför kraften från motorn via variatorerna och transmissionsaxeln ner till drivaxeln. För att hålla ner slitage, temperatur och friktion måste komponenterna på insidan av kedje/växelhuset bada i olja som normalt skall bytas en gång per säsong, eller minst varje 300 mil. Om oljan är ren och utan metallpartiklar är det inte troligt att någon annan åtgärd behövs än ny fräsch transmissionsolja.
Uppvisar oljan däremot orenheter och metallpartiklar så finns det goda skäl att öppna kedje/växelhuset och undersöka konditionen på komponenterna för att fastställa varifrån metallpartiklarna kommer och ersätta den eller de felande komponenterna. Syna kedjan så att den inte har spruckna länkar eller blivit för glapp i axlarna. En god regel är att byta kedjan efter ca. 600-700 mil och även tidigare hos de motorstarkaste mountainskotrarna där kedjan ofta drivs av ett litet övre kuggdrev som ger hög belastning på både kedja och drev. Om kedjedreven är fastdragna med bultar var då noga med att lägga låsvätska på gängorna och dra åt dessa bultar noggrant. Många kostsamma haverier har inträffat på grund av lossnade kedjedrevsbultar. Justera kedjans sträckning enligt ägarhandbokens anvisningar och fyll på med för modellen rekommenderad kedje/växellådsolja. Vanligtvis funkar transmissionsolja 75W90, 80W90 eller 75W140. Oljevolymen varierar från modell till modell, men ofta finns någon typ av nivåplugg eller nivåskruv ett stycke upp på kedjehuset eller i kedjehusets lock.
Finns ingen ägarhandbok till hands så är det en god tumregel att kedjan bör ha en flexning på 6-7 mm. Vrid sekundärvariatorn framåt-bakåt-framåt för att kontrollera att kedjans deflektion är korrekt efter justeringen. Läs mer i tidningen

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se