Navigera dig fram här   Tisdagen den 29:e september 2020
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15015  
  Antal nyheter: 5558  
  Meddelanden: 68505  
  Sidvisningar:  
  Idag: 709 st  
  Igår: 10972 st  
  Denna månad:
241251 st
 
  Föreg. månad:
252846 st
 
  Totalt: 74811815 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. Gordon58
2. scom851
3. Reni1123
4. pukamai
5. TomCl16
6. jiuer7845
7. Banning
8. sunnne
9. tasyabilla
10. FrankJScott
 
 
Här är du: I tidningen: 2020, nr 1 > Artikel: Ski-Doo 2T Turbo
 

Ski-Doo 2T Turbo

BRP slog på stora trumman i mitten av januari då man släppte bomben att man numera serietillverkar en 2-takts turbo från fabrik. En motor som sitter i en Summit 165” och som man inom kort kommer att kunna köpa i butik i USA.

Turbo 2T
Just turbo på 2-takt är vad många drömmer om att få köra. Nu tar BRP ett rejält steg i rätt utvecklingsriktning genom att fabriksmontera en helt ny motorn med turbo i en modifierad Summit. Redan då videon släpptes kunde man se att just denna modell hade nya linjer jämfört med andra Summitmodeller. En stor skillnad är huven som är omformad för att kunna få plats med turbon. Gör man en snabb överblick av modellen så är det även andra detaljer som står ut. Eller vad sägs om shorty tunnel, 3” Powder Max drivband, HPG dämpare i boggin tillsammans med justerbar balatarem, Kashima dämpare i framvagnen, huv i lättviktsmaterial, SHOT, modifierade luftintag där meshtygen numera är skyddade för grenar (äntligen!), ett säte som är pyttelitet för att man snabbt skall kunna byta position.
Många av de uppräknade detaljerna känns igen, men just runt framdelen och huven återfinns de flesta olikheterna jämfört med en vanlig Summit.

Fortfarande 850
Motorn är i grunden en Rotax 850 med en påmonterad egenutvecklad Turbo. Signumet för denna turbo är att den hela tiden arbetar mot att få motorn att leverera 165 hk, upp till runt 2400 höjdmeter. Om man jämför denna turbomatade motor, mot en vanlig 2-takts motor, så har den normala motorn tappat runt 40 hk vid denna höjd på grund av att det blir mindre syre i luften ju högre upp man kör.
Med sina 165 hk så har många frågat sig varför den rent körmässigt blir unik mot övriga konkurrenter i startfältet då hästkraftsantalet, rent siffermässigt, inte skiljer sig så mycket mellan märkena. På BRP tar man sin målbild ett steg längre och beskriver att man utvecklat motoregenskaperna så att man i stort sett skall slippa turbolagg samt ge en snabbare gasrespons redan från låga motorvarv till högre höjd.

Missa inte alla nyheter och tester.

Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!

Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!

Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se